Tandfan

Jo tack för omtanken men om man inte har tandläkarfobi så kan man nog inte förstå hur omöjligt det är att gå till tandläkare.
Men efter att känt att antingen så skjuter jag mig i skallen eller så ringer jag, så ringde jag och jag fick prata med en jättegullig och förstående sköterska som tom fick det att kännas lite lätt. 
Hon skrev ner att jag var rädd så att när jag kom till tandläkaren var hon förberedd och även hon var så jäkla fin. 
Måste säga att det verkligen har hänt saker inom tandvården. 
Jag fick iallafall prata lite med tandläkaren sen fick jag gå in i ett vilorum, fick en hutt lugnande och sen har dom stuckit och  borrat och grävt och det var knappt jobbigt. Inte kul men inte panik och framförallt så lyckades hon göra det helt smärtfritt. 
Två timmar höll dom på. TVÅ timmar, och det kändes ungefär som en halvtimme. 
Lagade ett hål samt rengjort och dödat tanden som varit infekterad sen ska jag tillbaka om en månad och rotfylla. 
Men se nu precis har bedövningen släppt och jag har kunnat äta utan smärta och tom tugga på vänster sida. 

Däremot kommer det ju att bli många många många tusenlappar som jag verkligen inte har råd med. 

Före jag åkte till tandläkaren tog jag en liten tur i skogen med Stråla som sa att hon var döende allra minst. Lilltösen. 
Hon fick ju ett supertufft pass igår så jag förstår henne, men det är bra att röra lite lätt på en trött kropp. 
Skrittade bara på långa tyglar, två korta travsträckor för att känna hur det kändes och det var inget fel på den traven. Efter en halvtimme så var hon mindre zombie utan kändes ganska pigg och glad igen. 
Allra käraste skithäst. Fröken fotogenisk. 
"Sluta jiddra och ge mig bara karameller. Många karameller" 

Å så en tur med Hamrex och cykeln han var också trött och talade om det väldigt tydligt. 
Men även han kom igång lite i kroppen och höll på att frusta ut hjärnan tror jag. 



2 kommentarer
Tiger

Så glad jag blir!
Ville inte nämna det igår (för det handlade inte om mig) men jag hade inte gått till käftis på 10+ år när jag flyttade hit (hade bla en sönderbiten tand, en tand med en fet spricka, ekonomi som student etc i tillägg) när jag till slut blev tvungen.

Jag frågade runt och fick tips om en underbar tandläkare och hela den upplevelsen var som den du beskrev. Gjuta å fixa ny tand, laga, så tryggt och lugnt, respektfullt å smärtfritt. Kunde ha somnat! Visste inte att det kunde vara så.
Mest upplevt rätt bryska å empatilösa käftisar i folktandvården som liksom helt glömt patientperspektivet efter allt för många mossiga år i tjänst.
Suck.

Jättebra! Good for you och modigt! Sen är det satans dyrt ja, men detta med att gå med smärtan är värre.

Heja hästarna! Å vilket vackert höstväder! <3 Kul för er, liksom! ;)

Svar: Ah ja. Jag har också haft ett tio årigt uppehåll. Till slut var det mamma som tvingade iväg mig till hennes tandläkare som hon tyckte var så bra.Men ja oj vad det har hänt mycket.
Ja vi har verkligen haft en fin höst hittills. Men jag går bara och väntar på bakslaget, ha ha.
Stjärnstrålar

Johanna

Vad bra att du övervann rädslan och tog dig iväg.