Strutsar har en ganska bra strategi

Jag har under en tid lyckas låta bli att tänka på det tragiska, jobba och begrava hjärnan i ljudböcker. Inte stirra på hästen och fundera: Haltar han? Haltar han inte?
Inte tänka på framtiden. Vilken framtid? Finns det ens nån? Inte tänka på allt som är osäkert och allt som är tragiskt. Men nu kom det över mig, sorgen. 
Det är så in i helvete förbannat jävla orättvist! Så in i helvete. Det finns inte ens ord som räcker till. 
Att jag fick möjligheten till den fantastiska underbara lilla hästen, det var för bra för att vara sant. Han är för bra för att vara sann. Han är så glad och helt omedveten om allt, jag avundas honom men det gör så ont att tänka sig att. Nej. Det går inte ens. 
Tryck undan, förträng. Vänta på återbesöket. Jag vill inte på något återbesök. Nix. Nej.
Huvudet i sanden.
 
Vart kommer det uttrycket ifrån egentligen, strutsar stoppar väl inte huvudet i sanden på riktigt heller? 
 
Jag undrar fortfarande hur länge man fortsätter resa sig? Jävligt länge tydligen. Om en hade varit kristen, kanske man skulle fundera på, så kanske man hade trott på sånt där trams om att gud ger de svåraste prövningarna till sina starkaste... soldater? 
Äh. Man kanske inte ens måste vara religös för att kläcka ur sig sånt?
 
Google.
Koranen var det tydligen
“Gud lägger inte på någon en tyngre börda än han kan bära. Det goda han har gjort skall räknas honom till förtjänst och det onda han har gjort skall läggas honom till last…” [Koranen 2:286]
 
Och när man läser på så verkar det inte ha ett skvatt att göra med det som folk som slänger sig med uttrycket vill tro att det har utan det är helt enkelt så att du ska välja Gud, Allah, och om du inte gör det så går det åt skogen.
Kanske där jag gjort fel? Inte tro på Allah. Inte tro på nått. 
 
 
Google säger även att: Nej strutsar stoppar inte huvudet i sanden, däremot så kan dom lägga sig platt på marken för att undvika att bli uppätna. Spela död, gömma sig liksom.
Myten kan även komma av att dom gräver med näbben i sand för att leta vatten, rötter att äta eller för att gömma sina ägg.
 
Så då vet vi det.
 
 
Väldigt virriga mitt i natten funderingar och då har jag inte ens plitat ner en bråkdel av allt som yr runt i skallen. 
Det är ingen idé att ens nudda vid hur åt helvete det är med hela världen. 
1 kommentar
Ullis

Tack för "morgonens Google", så slipper jag själv göra det. För det var såklart det första jag hade tänkt göra efter att jag läst färdigt ditt inlägg. Intressant om strutsen.. Spela död verkar iofs också smart, så ingen gör en nånting utan bara låter en vara..

Svar: Eller hur, man måste ju veta. Ja det kanske är nästa strategi, ligg still och spela död.
Stjärnstrålar