Man kan aldrig få för mycket kunskap

Jag lär mig nått nytt varje dag och väldigt mycket av det är tack vare Bukefalos. Fast det mesta är väl tack vare att jag är en sån jävla nörd och sitter och googlar och läser hela nätterna. 
 
Hur som helst så hittade jag nu detta 
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1217511
Fantastiskt så intressant. Jag hade tragiskt nog ingen aning om att hästarna bör äta innan motion för att inte magsyran ska skvalpa runt och göra skada. Det är helt tvärt om vad vi fick lära oss på Grans, där var det aj aj, hästar ska ABSOLUT inte äta före motion. Det har jag alltid haft i huvudet sen, precis som att hundar inte ska äta precis före eller efter motion. Bara det att hundar och hästar inte riktigt är tillverkade likadant.
Däremot så har jag alltid tänkt att alla hästar på fri tilgång motioneras ju med mat i magen, hästar på bete motioneras med mat i magen osv så hur farligt kan det vara liksom. 
Dessutom så har jag ju kunskap om att hästar absolut inte bör vara tom på mat i magen egentligen några timmar alls men jag har som mått ca 5 timmar som max. 
Så väldigt väldigt ofta så ger jag dom mat när jag kommer och alltid om det gått mer än 3 timmar sedan senaste fodring och dom får ibland stå och tugga medans jag gör i ordning och så vidare. Så jag har ju ändå gjort rätt tack och lov. 
 
Jag tar till mig allt jag lär mig och jag försöker göra allt jag kan för att hästarna ska må bra. Att ge dom mat i en enda hög typ 3 gånger om dan skulle ge mig ångest, det har gett mig ångest. 
Det innebär ju att dom endast tuggar ca 3 absolut max 6 timmar om dan. Det är inte okej nånstans. Inte för hästens fysiska eller psykiska välbefinnande. 
Det är våran skyldighet som hästägare att ta in kunskap och sedan att göra nånting åt det som inte är som det ska.
Tex, är det för besvärligt att ge fler gånger eller sprida ut maten för sök. Ge i hönät. Svårare än så är det inte. 
(Oavsett vad jag tycker om hönät så är det hundra gånger bättre än att låta hästen stå i timtal med tom mage)
Ta in hästen i boxen och ge den en tuss medans du gör i ordning hösäckar tex så slipper magsyran skvalpa runt, väldigt simpelt. 
 
 
 Tyvärr är det ju många hästar som lider för ägarnas lathet. tyvärr är det ju inte alltid okunskap.
 
 
 
Just detta med foder är ju så väldigt grundläggande och skitviktigt för allt välbefinnande hos hästen.
Nu har jag lite ångest igen då en till halmbal, min sista halmbal, har möglat i värmen. Suuuuck. Vad hjälpte det att det var ett bra halmår när det har varit en skitvinter?
Nåväl, jag har ökat på hömängden istället och är än ivrigare på att sprida runt det så dom får söka i buskarna.
Å så har jag lite ångest över att jag inte riktigt hunnit med att öka på proteinet inför pälsfällningen. Inte haft råd är den krassa saningen. Men så fort lönen kommer, fast då är det ju egentligen redan för sent.
 
 
2 kommentarer
Ann

Haha vad skönt att veta att jag inte är den enda som sitter och googlar till 2 på natten. Detta var ju DÖ intressant, har tänkt precis som du. Fast jag har inte alltid fodrat innan, det är nåt jag börjat med på senaste efter att du nån nång skrev att Mayan var jobbig att rida om hon inte var hungrig (eller typ nåt sånt mätt häst = glad häst) och sen dess har jag alltid gett Honey nåt att äta om hon inte typ står och äter precis när jag tar in henne men ibland då också. Hon står oftast på gången men vi har avslappnat stall så så länge jag sopar upp efter gör det inget att hon slafsar runt i stallgången haha :)

Svar: Gud jag blir så irriterad ibland när ögonen håller på att falla ihop och jag sitter där å bah... oooh kolla här och här.
Jag har konstaterat många gånger att alla hästarna är mycket mer harmonisk och nöjd när dom är mätt men samtidigt har det ju varit emot det jag lärt mig förut.

Skönt att ingen bryr sig i lite höskräp =)
Stjärnstrålar

Klara

Jag är också en sån som sitter uppe och "läser på" halva nätterna haha! Just det här med foder tycker jag är jätteintressant :)
sv: Tack själv! Jo det är spännande :)