Jaha, mer funderingar

Ja nu fick jag nått mer att fundera på, vilken tur för det är så lite som rullar runt i hjärnan...
Idag gav mig tid att gå igenom Mayan och Stråla ordentligt.
Började med Mayan som var hur fin som helst, jag hittade ingenting på henne, ja lite lite spänd vid höger höften men det var knappt värt att nämna. Hon som alltid haft mer eller mindre spänningar i kroppen. Facinerande!
Jag vet ju att jag upplever henne som bättre än någonsin i ridningen så det är härligt att hon känns så i kroppen också.
Sen tog vi en ridtur jag och Mayan efter stora vägen och körde skänkelvikningar i skritt och trav, i traven var det lite svårare för vänster skänkel. tog en ganska lång galopp och hon orkade hålla takt och tempo nästan hela biten.
Härliga häst!!
 
Sen var det Strålas tur och jag fick erkänna att jag har haft fel fast att min magkänsla haft rätt. Jag hittade en hel del på henne. Speciellt på högersida var hon väldigt störd och speciellt runt manken, däremot satt de största spänningarna i ryggen precis ovanför virvlarna på båda sidorna. Hittade även en del i rumpmusklerna.
Ja jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på annat än att man är bra dum ibland och hemmablind kanske. Fundera på varför jag inte gått igenom henne ordentligt tidigare mer än bara känt lite ytligt?
Så då kan man ju alltså fundera på om det trots allt är på grund av detta som bockandet förssigår, eller om det har blivit så här pga av bockandet?
Det vore faktiskt ganska skönt om det var så enkelt att det skulle vara något fysiskt.
Massera kan jag ju
Rehabilitering kan jag
Rida kan jag inte
Stänga av min hjärna kan jag verkligen inte
Sen gick vi på en promenad och Stråla fick täcke på sig för att hålla sig varm i sina knådade muskler. -22 idag, brr.
 
Jag längtar verkligen till Maria kommer, nu är vi i stort behov av ett proffs känner jag.
Först på det fysiska planet och hjälper inte det så är det bara erkänna att jag nog måste ta hjälp med ridningen också för att komma förbi den här blockeringen. Det gäller bara att hitta nån frivillig som dessutom ska godkännas av mig att få sitta på min diamant. Ho ho.
 

Tar med Maries tankar här också, dom är rysligt nära mina egna och alla tankar är väldigt uppskattade:

Tankar ang. Stråla. Såsom du beskriver det lutar mina funderingar åt det psykiska hållet. Djur kan man aldrig lura. Inte ens när man verkligen mentalt förberett sig och kännt att "Nu ska jag spänna av, tänka possitivt och inte låta djuret ana vad jag känner" så lyckas man alla gånger. Djur känner energier, tankar och minsta spänningar. Jag tror att galoppen bara blivit lite "jinxad" för er, du har upplevt rädsla och obehag och Stråla har snappat upp detta och reagerar med detta beteende, hon blir bromsad, du kanske känner dig spänt och hon får lite negativ energi och häver ur sig det med en bock. Även i vagn så sitter kanske minnet kvar av just galopp som lite knökigt och hon reagerar. Sedan är det lättare sagt än gjort att få bukt med men jag har verkligen upplevt precis detta. En kvinna som haft dålig upplevelse på en helt annan häst, fick precis samma reaktion på en främmande häst när hon red den. Jag hade inte samma upplevelse i bagaget och hästen funkade utan problem i den situationen med mig. Bara lite tankar :) Hoppas det löser sig i allafall!!

Svar: Ja det är lite där jag är i mina tankar också. Ganska precis där faktiskt. Fast idag fick jag lite annat att tänka på, det är inte lätt detta med hästeriet alltid.Tack för att du vill dela med dig av dina tankar.
5 kommentarer
Ann

Men vad skönt ändå. Eller det är klart att det inte är bra att hon har spänningar, men oavsett hur de uppstått så är det ju bra att du märkte dom nu! Om du kan eller får lite hjälp med att lista ut vad som orsakat det så kommer ju lösningen komma ganska naturligt sen tror jag!

Svar: Ja jag hoppas det.
Stjärnstrålar

Lena

Har just läst de senaste inläggen o kan väl säga att jag känner igen mig...låter väldigt lik sin bror, just det där att flippa ur totalt när man rider i sällskap, speciellt med nya hästar. Han har dock blivit betydligt lugnare sen jag börjat ge honom munkpeppar o ridit mycket med andra så det inte är lika spännade längre. Så det är nog bra att "nöta på" i olika sällskap, för rida det kan du det vet jag! Lycka till! Och som sagt var så jobbar jag inte så mkt nästa vecka ifall du vill komma hit o träna med oss som sällskap!

Svar: Lena. Ja men då gör hon inte det andra gånger. Så det vette fan alltså. Idag i ridhuset kom det in en annan häst som hon inte brydde sig mer om än att hon tittade lite extra.Tack tack =)
Stjärnstrålar

Chricko

Hej! Tänkte dela med mig jag med om det kanske kan vara till någon hjälp. Baroc har alltid haft problem med länden, precis vid virvlarna som du beskriver. Han var mycket bockig i sin ungdom tills Maria justerade honom. Så länden hänger absolut ihop med sådan problematik. Det är ju super att träna samlande rörelser från marken. Gå bredvid och träna henne att göra öppna och sluta. Kort skritt är mycket stärkande för länden. Korta hennes steg med bibehållen energi när du går bredvid. Det ska bli ganska kort och med tiden ska du se att hon börjar niga lite med bakbenen. Kika på länden när du gör detta. Så kommer du se att den höjs om du har sadel så lyfts den i bakkant. Det är ett bra tecken. Det är övningar som jag använt som sjukgymnastik på Baroc. Ett annat tips är att lägga vetekudde som du värmer i mikron över området. Jag gör det flera gånger i veckan på Baroc nu. Sedan kommer man åt att töja

Chricko

Lycka till och som lena säger är det väl bara träna på för det är lätt det blir en grej av det även om det kanske startat med en svårighet i kroppen. Lycka till med fina stråla

Svar: Tack så mycket =)
Stjärnstrålar

Marie

:) Hoppas verkligen att ni kommer till bukt med detta, det är inte kul alls att inte kunna njuta av sin häst till 100%, har suttit i den sitsen förr och det är sannerligen inte kul. Att man nu i efterhand inser att en gammal hästgubbe inte ska sköta havregivan åt en heltlevrad ponny utan något som helst behov av extra energi,helst inte bär ryttaren var elva år och en tvärhand hög;) Men det är en annan historia men jag kan väl säga osm så...ridurerna var inte så roliga. Men snabba.