Äpelkaka mums

Jag har börjat träna på rehab nu igen. Förut var jag ju bara på vattengympa, nu med en ny sjukgymnast ska jag prova på att bara vara i gymmet. Än så länge känns det riktigt bra, han lägger det på en lagom nivå så jag har hittills inte lyckats få ondare. Nu ska jag banne träna upp lite flås och lite styrka.
Fast det är ju så förbaskat jäkla tråkigt. Cykla utomhus ger ju iaf lite syn intryck. Kan man dra med sig ljudboken på gymmet?
 
Ibland så knackar husligheten på och idag har jag gjort äppelkaka utav äpplen från Skellefteå.
Den blev fantastiskt god. Jag gjorde två och gav en åt Ivan.
 
Den var dessutom superenkel att göra så den kan jag verkligen rekommendera. Seg och smaskig.
 
1 ägg
2dl socker
2dl mjöl
1 tsk bakpulver
100 g smält smör
2-3 äpplen
Kanel
 
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Rör ihop ägg och socker. Tillsätt mjöl, bakpulver och smält smör. Rör till en jämn smet.
3. Häll i en smord och bröad form med löstagbar botten (28 cm). Bred ut smeten.
4. Skölj, kärna ur och klyfta äpplena tunt. Stick ner klyftorna i smeten. Pudra över med kanel och ev socker. Grädda kakan mitt i ugnen ca 40 min tills den stannat i mitten. Prova med en sticka.
5. Servera med vaniljsås eller vaniljglass
 
Skulle tro den är lika god med vilka bär som helst eller helt utan också.
 
 
Så verkar det som att jag har fått mig en medryttare, hon var iaf väldigt nöjd efter att ha ridit på galna gamla Mayan. Ha ha. Jag var också nöjd och hoppas att hon kommer att stanna hos oss.
Jag valde att köra Stråla så att vi kunde galoppera lite också.
Stråla hade dock ingen lust alls med just galoppera, annars var hon skitfin.
Måste ta bara henne nån dag till helgen och satsa på att träna galoppen.
 
Vi tog även ut Leffe och Skorpan å tjejjen körde Skorp. Mys!
 
Ivan har motionerat Holly. Hi hi, han är så förtjust i Holly och har varit sen hon kom till mig. Jag var lite segare men har även jag fallit för den lilla fröken.
Jo Ivan han har rastat både Holly och Skorpan när jag har varit i Skellefteå. Härliga gubbe.
 
0 kommentarer