Diagnos

Idag kom äntligen brevet med beskedet om vad dom hade hittat efter operationen, dom sa ju att dom visserligen plockat bort en inflammerad blindtarm men att dom inte trodde att det var det som var det stora problemet, dom hade ju även funnit cystor runt livmodern.
Nu kom iallafall diagnosen. Endometrios. 
Och där föll så mycket på plats.
Jag har inte vetat nästan nånting om den sjukdomen före idag, bara att man har extra ont vid mens typ på den nivån.
Nu vet jag att var 10:e kvinna i fertil ålder har endometrios, symptomen kan vara allt från obefintliga till mycket svåra. 
 
Vad det innebär är att livmoderslemhinna växer utanför livmodern och den kan växa i princip överallt i kroppen. Vanligast är dock
  • äggstockarna
  • ena eller båda äggstockarna
  • utsidan av livmodern
  • urinblåsan
  • ändtarmen
  • andra inre organ.
Jag har ingen aning om vart min växer.
 
"När du har mens blir det blödningar inne i endometrioshärdarna. Blödningarna ökar irritationen och smärtan. Kroppens immunförsvar försöker då att få bort endometriosen genom att skicka ut en massa olika ämnen. Ämnena orsakar en inflammation. Inflammationen leder till att nerverna blir mer känsliga så att du får ont. Inflammationen kan också leda till att du får feber, blir trött och känner dig sjuk."
 
Jo tack ja.
 
Stor ☑️ på det.
 
Så efter att ha haft problem i evigheter,att bli utredd med mer eller mindre intresse från diverse läkare sen i augusti vet jag äntligen vad det är som är fel och bara den lättnaden i att äntligen få ett svar fick mig att börja gråta.
 
Samtidigt som jag blev ännu mer arg på läkaren som sa att"Ja du har ju haft hög sänka i ett halvår, det kanske är det normala för dig" istället för att tänka Oj den här människan har haft hög sänka i ett halvår, vad är felet.
Idiot.
 
Fick telefonnummer till en speciasköterska så jag ska ringa och boka tid där och se om och vad man kan försöka göra åt saken för vad jag förstår så finns det inget bot men en del man kan göra för att lindra.
Så det är väl bara se. Så trött på att må så här.
I måndags hade jag feber igen och fick även helt vansinnigt ont i magen. Min självdiagnos är att nån av cystorna gick sönder. 
 
Nåväl, nog om det.
Fantastisk dag idag och jag var ta i trä ganska pigg så jag och Kaja begav oss ut i skogen efter skoterspåren på en riktigt lång promenad
Sen även en massa hästmys. Försökte longera Albin lite men det är för halt, han var iallafall väldigt duktig det vi gjorde
Sen övergick vi till att träna på att ha sadel på samt att hänga lite över ryggen.
Sadeln är inget problem, hängandet tycker han är lite onödigt
Stråla har fått vara nakenfis under dagen
Går lite upp och ner med fången nu, går åt rätt håll men ganska rejäl puls till och från.
Läskigt som fan.
Men hon är en kämpe och håller humöret uppe.
Min krigarprinsessa.
2 kommentarer
Johanna

Skönt med svar!!!

Lena

Usch vad trist, men skönt att få svar på allt ändå. Kram