Rollspel

Har länge lyssnat på en podd som heter Rollspelsklubben, älskar Rollspelsklubben, det är ett gäng komiker som, ja, spelar rollspel. Oftast drakar och demoner. 
Det brukar mest bli trams och kul men ibland spännande också.
Jag har ganska länge tänkt att det vore roligt med rollspel, sen jag var liten faktiskt men det är ju ganska mycket med det hela. Främst måste man ju ha en grupp folk som vill spela. 
Så förra veckan när jag jobbade många många nätter så tänkte jag att va fan jag får väl fixa det själv ju och började läsa på mer och blev mer och mer taggad. Jag kan ju faktiskt vara spelledare ju, behöver inte alls sitta och önska att jag skulle råka hitta nån grupp att haka på. 
Började skriva ett eget äventyr och plugga regler. 
Superpeppad frågade jag tre vänner om dom skulle vilja prova spela rollspel och det ville dom.
Whoop!

Och det är jättekul att förbereda. Mycket att rodda. Satan så mycket. Jag förstod att det ändå krävdes en del att spelleda men inte så här mycket. Men oj vad roligt det är. 
Så även om äventyret blir skittråkigt så har jag iallafall haft kul hittills. 

Ett tag fick jag dock ångest, efter att ha läst 3 böcker om drakar och demoner (det finns fler) och otaliga internet sidor för att försöka lära mig hur man räknar, slår tärningar och tänker så kände jag att det här kommer jag aldrig att klara av. 
Efter att ha läst om och om igen hur viktig spelledaren är och lyssnat på olika poddar (förutom Rollspelsklubben) med proffs så fick jag panik. 
Jag som får ångest av teater och uppmärksamhet tänkte att det skulle vara en god idé att vara spelledare. 

Men så tänkte jag ett varv till med hjälp av Moa och herregud, det behöver ju inte vara så seriöst. Det är ju det lösa, flamset som jag drogs till, inte intresserad av att sitta och räkna tärningar och procent för varenda rörelse. Det är ju inge kul. 
Och vi ska ju bara leka lite. En annan sak om man skulle kliva fram och spelleda ett gäng inbitna rollspelsnördar. 
Så nu känns det bara kul igen. 
Gud nåde den som ställer in dock efter allt mitt klurade. 



Sjukt imponerad av de som har suttit och klurat ihop rollspel från första början. Jag får huvudvärk bara av att försöka förstå. 
1 kommentar
Johanna

Den där spelbut vid Pontusbadet borde väl köra rollspel?

Svar: Visste inte att det fanns. Menar du att spela tillsammans med alltså?
None None