Hos doktorn

Stråla har ju varit halt. En konstig hälta som bara synts på volt och ibland har hon varit svinhalt och ibland inte direkt. Inte för att jag kollat henne jättemånga gånger på volt, tre gånger på 2.5 vecka.
Mina ögon har inte kunnat se nånting på rakt spår och hon har sprungit i hagen och inte visat något. 
Så i lördags skulle jag ta henne på promenad efter att fått på sommarskor, hon skrittade jättebra till hon blev rädd för en traktor och sprang till tre fyra steg och blev svinhalt. Linkade hela vägen hem. Stod två minuter vid trädet och gick sen till hagen utan hälta. 

Det visade sig att det även blev ett detektiv arbete för veterinären. Inte ett dugg halt på rakt spår ens med böjprov. 
Inte heller på volt på ridbanan. 
Det var först på volt på asfalten som hältan visade sig. 
Efter diverse undersökningar kunde konstateras att hon var halt på båda fram. Mest höger men med höger bedövad visade sig även en liten hälta på vänster.

Så blev det otaliga röntgenbilder och även ultraljud och Jo se lilla fröken hade skaffat sig stressfissurer.
Dvs små sprickor. 
I karleden vänster var i princip läkt med en liten benförtätning och i kotsenbenet höger fram. Med pågående inflammation i kotsenskidan och en rejäl blödning i huden.
Så hon har lyckats med något rejält trauma.



Och jag är så himla glad. 
Kanske inte helt normalt att vara glad över att hästen har sprickor i benen men jag hade förväntat mig pålagringar i båda fram eller något ännu värre. 
Hennes ben och hovar är nu röntgade och jättefina i leder och senor och strukturer och dessa små fissurer kommer enligt veterinären att läka ihop fint.
Det är inget som är mitt fel, inget som jag har ridit dit, eller kunnat påverka, det är en olycka bara. 

Nu väntar dock fyra veckor på "boxvila" innan återbesök.
Fyra veckor. 
Fy fan, fröken kommer att klättra på väggarna. 
Hon får iallafall vara ute så att så illa är det inte men hon ska stå så still som möjligt iom att gaffelbandet drar i fissuren hela tiden när hon rör sig. 
Och på 2.5 vecka om det ser bra ut så ska hon få göra lite gymnastik vid hand. Börja göra lite öppna och sluta osv på mjukt underlag. Så det kommer ju att underlätta för psyket.
Nu är det lite rädsla för fång och förstoppningskolik iom stillastående men vi får försöka så gott vi kan.

Allra käraste lilla skithäst 
2 kommentarer
Ullis

Tråkigt förstås men skönt att få svar på hältan, och att det kommer läka ❤ Kan det ha hänt när hon druttade på näsan den där gången?

Svar: Ja det är alltid bättre att veta.
Tänkte du i somras?
Jag tror att det är något nyligare.
None None

Tiger

Ojsan! Fissurer? Intressant... men förstår ändå att du är glad!
Vilket mysterium med hältan, så himla bra att vet fann vad som var problemet.
Kan hon ha toksprungit i hagen för nån älg?!

4v kommer förhoppningsvis gå fort. <3

Svar: Ja troligen något sånt i samband med jättedåligt underlag
None None