En lördag

Jobbat vaken natt, pilat hem till hästarna. Skorpan är lika öm om magen och dessutom lite hängig idag, inte mycket men definitivt inte en helt frisk ponny.
Promenerar henne och ger betfor och linfrökaka med mycket vatten och olja. Hon äter och dricker, det är bra. 
Nora och Emilia kommer och vi far ut med Stråla och Hamrex, dom turas om att rida Hamrex och Stråla får dra vagn. 
Skorpan står på box under tiden. 
Fin tur, vi tar den långa rundan och Stråla är en riktig karamell. fin. Hamrex är skitduktig han med och får kämpa på så svetten sprutar om honom, han har inte den bästa kondisen, även Stråla är rejält svettig

När vi kommer hem igen så har Skorpan inte bajsat och läget är oförändrat så det är bara ringa veterinären. 
Och sen vänta 
Och vänta och vänta. 
Några timmars väntan senare så bajsar ponny, precis lagom till veterinären kommer till gården. 
Veterinären undersöker ponny och tycker att allt verkar bra, det enda hon finner är lite förhöjd andningsfrekvens, vilket jag har uppmärksammat, att hon andas något mer ansträngt.
Men hon har ju så ont i magen. Detta verkar veterinären inte vilja se öht. 
Säger att hon tror att det är luftvägarna som gör ponny lite påverkad. 
Tror att det kan vara någon form av allergisk reaktion. 
Men jag tänker att smärta brukar ju ge förändringar i andningsfrekvens.
Veterinären tror inte på kolik. Jag vet att ponny har ont i magen. 
Men hon har iallafall bajsat, pruttat och äter och dricker. Så det är klart att hon kan ha ätit något olämpligt. Kanske något som ger både magknip och allergisk reaktion i luftvägarna. 
Ponny får smärtstillande i blodet och ordinationen är att gå i hagen som vanligt, hålla extra koll på henne och tempa två gånger dagligen i en vecka. 

Hem och försöka sova en stund innan jobb igen. 
Somnar på en halv sekund, vaknar av att jag biter mig i tungan upprepade gånger. 
Händer ofta. Att jag hugger mig själv i tungan på nätterna. Har vaknat av det många gånger och blöder. Nu blev det så många "hugg" på kort tid.
Blir kissnödig. Benen börjar krypa. Måste ta mer medicin. 
Ångesten börjar kräla. Varför får jag aldrig en stund ro? 
Varför? 
Så fort jag ens snuddar vid tanken att det kanske blir bättre så får jag en ny smäll. 
Smäll på smäll. 
Jag orkar inte mer nu. Paniken. 
Kanske kanske kan jag få laga min trasiga tand snart. 
Kanske jag kan laga bilen. 
Nej då. 
Akutveterinär på en lördag.
Det är ändå bra konstigt att panikångest ger såna smärtor i hjärttrakten. 
Jag undrar varför det är så. 

Hunden pep och gnällde och jag fick kanske en halvtimme sömn sammanlagt innan det var dags att åka och titta till ponny och ge kvällsmat och bege sig mot jobbet. 

Är det ens nån idé att försöka? 
Jag orkar inte mer. På riktigt nu. Jag orkar inte 

1 kommentar
Ullis

Alltså.. ❤ Jag funderar hur jag kan hjälpa dig, men jag är ju så förbannat värdelös! Inte vidare händig och knappt någon tid numer. Och fattig. Men om du behöver städhjälp? Jag är stark och jag kan städa. Kanske när hagen skall göras vårfin? Eller nåt annat? Jag ger mig inte utan hör av mig efter påsk (nu är jag bortrest i drygt en vecka) så bestämmer vi nåt 😊 Håller tummarna för Skorpan (tycker också det låter som smärtpåverkan, det där med andningen..)