Aha

Har ju haft problem med "myrkrypningar" RLS i flera år, det är vidrigt faktiskt.
Men jag har ätit medicin mot det och hållit det gott i schack men på senaste så har det eskalerat och även  muskelkramperna som jag också haft i flera år men egentligen inte gett någon uppmärksamhet. På min medicin står det 1-3 tabletter per dag men nu måste jag ofta  ta fyra för att det göra någon verkan. RLS beror på låga dopaminnivåer och det har jag inte alls tänkt på förut
Japp japp, det makar a whole lotta sense det
 
 Sen har jag förstås ingen aning om vad det har för betydelse egentligen eller vilket som är hönan och vilket som är ägget. Just nu har jag ju sjukt många anledningar till depression och ångest men det verkar ju iallafall hänga ihop på något vis 
Och när jag tänker på det så började RLS första gången jag var sjukskriven och behandlades för depression och jag trodde att det berodde på medicinbiverkning men egentligen berodde det förstås på serotoninet. 
Alltså på riktigt, är det inte helt jävla uppåt väggarna galet att man ska behöva googla sig till det 10 år senare ?!?
Allmänläkare är ta mig fan helt värdelösa.
 
Och även att RLS och fibromyalgi verkar ha ett samband. Ja se där ja. 
Så. Ett inlägg som inte var intressant för någon. 
2 kommentarer
Ullis

De vet väl inte riktigt vad RSL är för något? Är ju sjukt bara det. Jag accepterade det länge eftersom pappa haft det under hela sitt liv (dock inte sedan han blev supergammal) och det sägs vara ärftligt. För mig hjälpte det att kombinera B-vitamin och järntabletter (efter många egenhändigt ihopsnickrade kombinationer och laborationer) för att få ett bättre upptag i tarmen. Märker att det för mig hänger ihop med näringsupptag och näringsbrist.

Jag har ätit både ångestdämpande och stämningshöjande för några år sedan, men såg tyvärr ingen förbättring på RSL utan snarare var det mkt sämre då för att jag var så spänd. Det är också nånting jag märker av - att jag får RSL när jag är spänd nånstans. Har en "massage-krok" som jag då trycker på det spända området (jag kan ha RSL varsomhelst) och då sprider sig det och ofta kan jag somna då.

RSL är fan det värsta som finns!! Kom tillbaka nu under graviditeten men jag har börjat ta en järntablett till så nu är det i schack igen, och blodvärdet ok.

Däremot, i allt det andra.. överväg, på riktigt, att medicinera. Jag ångrar det inte en sekund! Det bygger broar mellan nervändarna så dopamin, serotonin, noradrenalin osv får lättare att connecta och din kropp hjälp till självhjälp. Jag var grymt skeptisk men det blev så bra ❤ Då hittade jag plötsligt lösningar, vågade prata, sörja.. och klarade bearbeta. jobbigt - absolut(!!!!) - men totalt nödvändigt.

Kram & lycka till! Ingen, ingen skall behöva må dåligt ❤


Svar: Jo det är ärftligt. Läste även att det brukar behandlas med järn injektioner men att det inte görs i Sverige speciellt ofta.Läste också en massa om kopplingen mellan depression och rsl och mediciner och så men minns inte exakt.
Jag har också lagt märke till det där med spänningar i kroppen och det lättar ibland med spikmattan.

Jag har funderat på medcin, absolut, men det funkade dåligt sist alltså.
Plus att jag fan inte KAN gå till läkaren, det är liksom ett rent fysiskt motstånd. Inte bara jobbigt, omöjligt. För oj vad jag har tänkt det.

Så..
Stjärnstrålar

tiger

Jag! Jag tycker detta är intressant!

RLS (eller Willis-Ekboms sjukdom, som jag läste det kallas nu, eller?) och kopplingen till dopaminproduktion, så intressant.

Om nu sjukvården vet detta (?) så borde väl långsiktig och kortsiktig behandling omvärderas och utforskas?
Förstår din "hönan eller ägget" men koppling never the less.

Vore så fint om du fann stöd i andra med samma smärt/symptom-problematik, och tips på vad som fungerat för dem. Som Ullis här ovan. Alla är sedan individer, förstår det. Men ändå.

Kämpa. <3

Kramar

Svar: Ja precis.
Tack. Jag försöker kämpa.
Kram
Stjärnstrålar