Blabb

Stråla har ju varit lite svajjig i sitt allmäntillstånd ett tag, inget speciellt egentligen men hon har varit lite trött en del dagar för att sedan vara pigg igen, hon har hostat lite till och från och ingenting som jag egentligen reflekterat så jättemycket över. Några torra hostningar, ibland i hagen ibland i rörelse men inget snor och ingen feber och inte ens varje dag. 
Ibland när hon har hostat till så har hon luktat väldigt illa så jag hade tänkt boka in tandkoll när jag kom hem från Stockholm.
Men så i helgen jobbade jag och Helena hade hand om henne och skickade sms att hon varit sig väldigt olik. Tyckte att det är något som är fel. Söndag såg hon stel ut i hagen och jag tänkte först att det var för att hon sträckte sig i halkan tidigare under veckan men så på kvällen så var hon jättehängig och hade svällt i alla fyra benen, rejält. Ingen feber. Tog henne på en promenad för att se om det skulle bli bättre med lite rörelse men hon ville knappt följa på promenad. 
Så jag ringde distriktaren igår, hon kom ut och såg att Stråla även hade fått ödem på undersidan av halsen samt under magen framför juvret och så var hon hängig. 
Veterinären tog en massa prover och pratade om att det kunde vara något virus eller hjärtsvikt. Hon pratade om något annat också men det la jag inte på minnet. Upprepade flera gånger att det definitivt är något galet och bla bla.
Denna veterinär har jag ett ont öga till efter att hon varit otroligt klumpig både när Mayan var sjuk och när Festis var sjuk.
Efter hon hade avlivat Festis sa hon "Nu får du iallafall fara hem och sova" flera gånger. Som om det hade minsta betydelse. Ja hurra, jag får fara hem och sova.
Jävla nöt faktiskt. 
Allmänt klumpig i sitt bemötande gentemot djurägare.
 
Hon sa att hon inte trodde att det borde vara hjärtfel men bara att hon nämner det sätter ju griller i huvudet och är man som mig, vilket det säkert finns många som är, så orsakar det även panik och massiv stress.
Speciellt när jag började googla och symptomen stämmer väldigt bra på hjärtsvikt och att proverna hon tog, de hon kunde se redan i måndags, var bra, inget svar där alltså. 
 
Ringde kliniken i morse och den veterinären lät som att hon ansåg att det var ganska nötigt att dra upp hjärtfel och sa att det finns massor av andra orsaker till ödem men tyckte även att symptomen var ganska konstiga.
Bokade iaf in en tid så imorgon kl 13 har vi tid på kliniken. 
 
Jag anser att man som veterinär borde hålla käften i vissa lägen, om man själv inte tror i första skedet att det är hjärtat det är fel på, säg då ingenting för fan. Om man först utesluter allt annat DÅ kanske man kan nämna att kolla upp hjärtat.
Fattar dom verkligen inte att man som djurägare blir sjukt orolig?!? 
Bah!
 
Positivt iaf att ödemen minskat drastiskt under dagen, nu ikväll var hon i princip helt torr i benen och under magen kände jag bara en liten bulle. Konstigt men ändå skönt, kanske jag kan sova i natt iaf. Jag är dock fortfarande milt övertygad om att det är något fel på hjärtat och önskar att det går att medicinera.
 
Min lilla godsak till bassetpretzel.
 
Grattis om någon orkade läsa allt mitt jidder.
6 kommentarer
Ann

<3 <3 <3

Ullis

Skojar du!? Jag har uppdaterat din blogg KONSTANT hela dagen! Skönt att ni har kliniktid imorgon, synd att jag inte kan följa med men förhoppningsvis kan nån annan det <3

"

Svar: Ha ha. Nej jag fick åka själv faktiskt då min andra veterinärföljeslagare var sjuk men det gick bara bra faktiskt.
Stjärnstrålar

Ullis igen

Fick inte skriva klart..

"Min" veterinär pratade direkt om brunst, skendräktighet och juverinflammation i en salig röra. Men jag hann aldrig prata om alla symtom och sen blev det annat. Jag tänker att det kanske har med hennes "underliggande" sjukdom att göra - nåt hormonellt det också förstås? Hursomhelst skönt med klinikbesök. Jobbigt att spekulera.

Tänket på dig/er! Lycka till! ❤

Svar: Ja skendräktighet och juverinflammation kan vi nog utesluta men det där andra tror jag mer på, dom tog ju PPID prover nu vilket är vanligt när man är IR EMS. Hoppas dock på att det INTE är det, då kommer fång som ett brev på posten.
Stjärnstrålar

Linnea

Men Stråla❤️
Bra med kliniktid. Håller med dig om allt du skriver. Ni har ingen privat distriktare att ta ut? Så du slipper få den klumpedunsen. Det var ett Otroligt oproffsigt uttalande när du just mist en vän..Festis💖

Håller tummarna för Stråla! Kram!

Svar: Nej jag tror inte det, den enda är Anna och en tid hos henne kan man ju se sig i månen efter, det ska vara planerat jäkligt långt i förväg, väldigt väldigt uppbokad.
Tack och kram!
Stjärnstrålar

Ullis

Sen är det väl så att man kan ha virus utan feber, eller att febern redan klingat av..? Gibson har förmodligen hjärtastma och därför låter han som han gör, men hjärtat är fint och proverna fantastiska (som en unghunds). Så allt går ju inte heller att få ut genom prover.. bara att hoppas det inte blir gissningar och testmedicinering. Kortison är ju magiskt men lätt att ta till när det inte finns några andra svar. Och svar vill man ju ha :) Lycka till igen, team Stråla!

Svar: Jag hoppas verkligen att det är något virus som vill ge sig eller någon bacill så vi kan få lite medicin. Svar vore fint, det är alltid bättre att veta vad det än är så man vet vad man ska förhålla sig till.
Stjärnstrålar

Therese

Håller tummar och tår för er. Hoppas hoppas det inte är nått allvarligt.
Tänker på dig! ❤️

Svar: Tack!
Stjärnstrålar