Snacka om huvudvärk (hästfoder)

man kan få av att läsa på om foder till häst. 
Alltid varit lite intresserad av foder och läst på en del, nu Iom Strålas sjukdom så har jag läst en massa om det och inte blivit ett dugg klokare, bara mer förvirrad, vilken djungel det är och det gäller verligen att inte gå på det som fodertillverkarna säger.
 
St hippolyt är bla ett företag som är bra på att dyvla på hästägare skit och dynga för dyra dyra pengar.
 
Nu började jag läsa på om mineraler till häst. Dum idé när huvudet redan är lite luddigt. Hursom så sprang jag på ett sånt bra citat som jag kände att jag måste dela med mig av.
När man funderar uti foder så tänker man ofta och iaf i mina kretsar uttalar en fundering om varför man är så himla noga med hästarnas mat men inte med sin egen i samma utsträckning.
Nu fick jag iaf svartet på varför man ska vara noga med hästarna medans det inte är lika petnoga med människor
"Människor äter en mer varierad kost än vad hästar gör så vi är inte lika känsliga. Hästar får ofta samma foder dag in och dag ut. Denna ensidiga foderstat leder oundvikligen till obalanser och näringsbrister som påverkar hästen på olika sätt. Immunförsvaret försämras vilket gör hästen mer mottaglig för infektioner och andra sjukdommar och den har svårare att bekämpa dessa. Nerbrytningen av muskelceller kan vara större än muskeltillväxten vilket leder till förlorad muskelmassa och styrka med nedsatt prestationsförmåga. Skelettet kan utarmas på mineraler vilket leder till benskörhet, ligament och senor kan försvagas, hudens kvalitet kan försämras vilket leder till ökad känslighet för insektsangrepp med hudutslag, allerier och ökad inflammationsbenägenhet som följd, hår- och hovkvaliteten kan försämras vilket kan leda till håravfall, hovsprickor, tunna hovväggar och sulor m.m. Listan kan göras lång. Ofta sker förändringar inne i kroppen utom synhåll för det mänskliga ögat varför man inte kan “fodra med ögat”."
 
 
Vad gäller mineraler i allmänhet så har jag iaf dragit slutstatsen att om man inte har en analys så man vet exakt vilka mineraler hästen har behov av så är det bättre att inte ge något färdigt mineraltillskott alls då det kan göra mer skada än nytta. 
Järn ska man vara väldigt föriktig med och järn finns i i princip alla färdiga mineralfoder. Samt även i hö och ibland mycket av i vatten.
Bla pga detta
"Det otäcka med järn är att det ansamlas i kroppen och det kan ta lång tid innan hästen blir riktigt sjuk. När hästen blir sjuk av järnförgiftning är det troligt att den utvecklar PPID och IR. Mig veterligen finns det gott om hästar i det här landet som har PPID och är IR. Även om ett järnöverskott i kroppen inte är den enda orsaken så är det mycket som tyder på att det är en starkt bidragande orsak."
Järn bidrar även till att skapa obalans och brist på zink och koppar vilket i sin tur kan ge problem med som ovan sagt IR, hudproblem samt problem med hovar
Där kom den där sprängande huvudvärken igen.
Jag har faktist inte gett mina hästar mineraltillskott på väldigt väldigt länge dels för att det är tillsatt socker/stärkelse i de pelleterade och dels just för att jag egentligen inte har en aning om vad dom behöver.
 
Det enda som man kan gissa sig till att de flesta hästar behöver är "natrium, klorid, selen, jod, zink och koppar". 
Eftersom att de flesta hästar får i sig på tok för lite salt av att bara slicka på en saltsten (och salt är tokviktigt) så kan man gärna ge dom extra salt med jod. Då behöver man typ bara tillsätta zink och koppar om man nu ska höfta så kan man ju försöka höfta så bra det bara går. Ja, och magnesium är ju också bra. Speciellt om man har en IR häst som har ett stort magnesiumbehov.
 
Puh!
 
Nu ska jag bara fundera på vad jag ska ge Leffe för foder. Eller, fortsätta läsa om mineraler och försöa lisa ut vart man köper något vettigt, sen även klura på Leffes foder.
 
 
Socerfluff håller matten sällskap i sjukstugan
 
 
1 kommentar
Ann

vilken bra text! Ang mineraler så tyckte jag att Kraffts mineralguide gav mig mycket kunskap. Men du brukar vara bättre på sånt än mig så det kanske inte är nåt nytt för dig :)


krafft.nu/wp-content/uploads/.../krafft_vitamin_och_mineral_abc.pdf