Hull

Disskussion på ett forum på FB om huruvida en häst är tjock eller inte. Eller disskussion, en bild lades ut och det efterfrågades hur det tycktes hästen ser ut i kroppen. Hästen på bilden är fet. Riktigt fet med depåer men den är på god väg, har varit helt grotesk faktiskt. Det absolut värsta jag sett och jag har sett många groteskt feta hästar.
Hursom så svarar jag och många andra att ja hästen är tjock. Jag tycker dock att den är fin och att dom har gjort ett gott jobb. På god väg liksom så det säjer jag också förstås.
Men det som förvånar mig är alla som tycker att den ser helt normal ut. Och citat " Är denna häst tjock!? Vad är det då jag sett för hästar på premieringar??"
Ja tydligen feta hästar då är ju min tanke.
Jag blir riktigt upprörd faktiskt. HUR kan man inte se fettet?!? 
Men det är väl så det är i allmänhet. Oh min häst är så biffig. Nej den är fet. Jag blir tvungen att stänga av aviseringar för att inte gå bananas.
 
Och en annas sak. Varför tar folk så jäkla illa upp om det kommenteras hull på djur? 
Om en häst är fet eller lite tunn så tar folk åt sig som att det vore ett personligt angrepp. 
Hemmablinda kan alla bli och att Stråla är tjock är ett faktum, att hon varit fet är också ett faktum och inget som jag tar illa vid mig om någon påpekar. Däremot kan jag bli lite trött om folk känner att dom måste påpeka sånt gång på gång eftersom det i mina ögon är väldigt uppenbart men så är tydligen inte fallet för alla. 
Skygglapparna på och så ger vi våra djur välfärdssjukdomar. Alternativt skiter i att ge den maten dom behöver. Proteinbrist är också en sån dar sak som syns rätt tydligt ibland men som aktivt ignoreras.
 
Sjukt fet Stråla
På tok för tunn Maysa
 
 
4 kommentarer
ullis

Det är sjuuukt känsligt det här med hull och inget hull.. (inte bara på hästar) MEN, det är viktigt att vara lyhörd och inte döma utan att veta vad som ligger bakom. Om ägaren är medveten och försöker göra någonting åt det; har en plan.

Sånt kan jag också bli jäkligt irriterad på.

Svar: Ja absolut, om ägaren är medveten om hur det är så finns det ju ingen anledning att tjata om det liksom. Inte heller tycker jag att det är något som ska påpekas till kreti och pleti bara för att "din häst är minsann tjock".
Jag har med Stråla i samma veva som jag beklagat mig över hur fet hon varit, dragit försöken att få henne ner i vikt vilket inte var så lätt när hon var skadad osv och fått som svar att oj vad tjock den måste du banta. Det är ju bara goddag yxskaft.
Stjärnstrålar

Ann

Jag gissar på okunskap. När Honey fick fettpålagringar i mankammen frågade jag min ET om det var det, som bekräftade det. "Men det är ingen fara, det försvinner när du kan rida henne ordentligt" sa hon (det var när hon inte gick att rida ordentligt i vintras pga skitunderlag). Hade jättedåligt samvete då men hade som tur var bara bra människor runt mig och ingen som sa nåt sånt. Jag är JÄTTEdålig på att se muskler och var dålig på hull förr men är bättre nu. Beror väl på vad man är van att se också, ser jag en tävlingstravare tänker jag direkt "MEN GUD MATA DEN"

Johanna

Okunskap. Normen idag visar oss mestadels feta hästar överallt.....jag såg samma bild som du och kan inte annat än hålla med, fet häst.

Jag tror att folk idag saknar kunskap om HUR hästen egentligen ska ligga i hull....å eftersom de bara ser feta hästar överallt tror dom att det är "normalhull".

Saga

Håller med!
Tror mycket hänger på okunskap och som du sa, att man blir lite hemmablind.
Bara för någon dag sedan fick jag upp ögonen ordentligt för min ponny som under vintern varit väldigt tjock då han vilat mkt. Förra veckan så gick jag ut i stallet och kände inte ens igen honom han var så smal! (eller normal haha) Men sanningen är ju att han gradvis gått ner i vikt när jag började motionera honom igen.