Intressant

Fick börja ännu tidigare idag, det var fint det 1.5 timma till. Lustigt det där alltså, nu vill jag jobba hur mycket som helst, kommer hem efter 14 timmar borta och ångrar att jag inte valde samma pass imorgon. Hade kunnat jobba dygnet runt, en känsla jag aldrig nånsin haft förut. Det är ju såklart rysligt skönt att vara ledig men jag trivs så himla bra på jobbet och det generar ju pengar som jag behöver. Har alltid behövt men jag har aldrig förut klarat av att jobba så mycket som jag gör nu.
Fint om snus alltså.
 
Hade en väldigt lång paus mitt på dan då jag hade kunnat åka hem om jag hade idats och bott något närmare men jag roade mig med att åka och titta på lite dressyrträningar på BRK istället. Det var väldigt intressant. 
Instruktören hade en rejäl pipa så jag på läktaren hörde allt hon sa, det gör ju det hela ännu mer intressant då man merkligen får ta del av det som sker.
Jag tyckte att det hela var väldigt vettigt. Att jag kanske inte riktigt höll med om allt eller förstod varför en viss sak skulle göras och kanske tyckte att vissa bitar var för "hårda" så fattar jag poängen i det stora och även om jag kanske tycker att man inte alls ska sparka hästen med sporrarna så kan jag hålla med om att kicka till ordentligt en gång är bättre än ett konstant gnagande eller ta tag ordentligt i tygeln och hålla med stöd är bättre än att såga.
Jag gillade även tränarens lite hårda sätt, jag själv hade nog kissat på mig själv om nån gapat på mig så där, men hon gapade mest om bra saker så som "sluta gnaga med sporren" eller typ "nu sparkar hon för att du sitter och klämmer, då blir hon arg och det har hon all rätt bli" eller "varför tror du att hon gör så där?" "jaa det är för att hon är så.." NÄ det för att DU gör fel" eller "Jag blir tokig när folk skyller på hästen" "sluta glappa med tyglarna" eller muttar för sig själv "jag tror jag blir galen". Svårt att låta bli att skratta lite då. Det hela var med lite glimten i ögat men hon lät så sträng.
Helt klart var iaf att alla hästar jag såg gick bra mycket trevligare och ryttarna red bra mycket trevligare i slutet av sina pass.
 
Jag blev så sugen på att springa iväg och köpa mig en ranta runt i ríngen häst genast och meddetsamma. 
 
En annan sak som hon sa till en som hade svårt för att sitta ner i traven var att då får hästen mycket heldre gå i undertempo så att man klarar av att sitta än att driva på så man tappar balansen.
EXAKT sa jag för mig själv där uppe på läktaren och skickade en muttrande tanke till den ridläraren som jag inte trivdes med på ridskolan som när vi skulle sitta ner i traven tjatade sig blå om att driva på fram. Men en sak i taget hallå va. Jag fixade fint att sitta ner då hästen fjuttade på men då den samtidigt skulle älga iväg, nej. Och en annan i gruppen studsade så det small i sadeln. Hoppla, vad lär man sig av det? 
Nåväl nåväl. Taggad för att fara och titta på fler träningar, det ska jag försöka göra. BRK är så jäkla bra att uppdatera sin hemsida och har bra info. Hejja hejja BRK. 
 
På LRK och PRK s hemsidor finns inte ett skit, så jäkla dåligt. 
 
 
Än en gång facinerad över hur man inte kan se att hästen behöver en annan sadel. Väldigt enkelt ibland faktiskt. Om sadeln glappar baktill flera cm. Byt sadel. Om sadeln glider fram nån decimeter byt sadel. Det kan liksom bara bli bättre. Och för den delen, sadla inte på manken till att börja med och välj en sadel som är gjord för hästryggar.
Så där. Mycket simpelt.
 
Nu fick jag ur mig det också.  God natt! 
1 kommentar
Malin

Det här var verkligen ett inlägg i min smak.. Gillar att läsa att det finns fler som ibland bara spyr ut allt. :) Gillar dina häst tankar också, känner igen mig i hur jag själv tänker när jag sitter på läktaren och kollar. :)