Fölfeber

Tanken har alltid varit att betäcka Stråla nån gång och tidigare har tanken alltid varit att betäcka med en Nordsvensk och jag har haft hingsten klar för mig sedan länge.
Nu har tanken ändrats.
Först om det är en god idé att betäcka henne öht. Förutom det faktum att hon är en travarkorsning själv så har vi ju nu dessa skador som är frågan om det är att avla på. Hennes skador är ju visseligen uppkomna av yttre faktorer och inte ärftliga men däremot så har ju Mayan skador och sjukdomar som kan vara ärfliga. 
Dessutom, kommer hennes kropp att klara av att bära på ett föl?
 
Nå, det faktum att hon är en korsning är egentligen irrelevant för mig och så även för alla andra eftersom att de hästar som hamnar hos mig kommer inte härifrån i livet.
Hon är dessutom en väldigt lyckad korsning minsann.
Om hon fortsätter så här som hon gör nu så kommer hon absolut att vara stark nog att bära ett föl, dessutom blir många hästar bättre/friskare i kroppen av att ha föl. 
Så det som egentligen är ett problem där är ju då Mayans PSSM. Det visste jag ju inte då när jag betäckte henne men nu vore det jäkligt korkat att inte ta hänsyn till. Kissing spines vet jag inte om man vet om det är ärftligt eller ej, det kan ju lika gärna komma av yttre faktorer även det.
 
Sen har jag tänkt på åldern. Tiden går så jävla fort, Stråla är redan 8 år och jag ska inte ha nån fler häst innan två är borta. Två stora hästar + ponny(er) ska jag ha. Inte mer.
Jag känner dock att upp till 15 år kan man nog första gångsbetäcka utan problem, det finns de som gör det med 20 åringar också men det är lite väl för mig.
 
Så hittils har vi bara ett problem som verkligen är ett problem.
 
 
Den andra tanken som har ändrats är att betäcka med nordsvensk. Det vore kanske det klokaste iom att hon är hälften nordsvensk och möjligheten att det blir en redig häst är större tänker jag. Man vet ju aldrig egentligen med korsningar även om hästavel är lättare att korsa än hundar.
Så, eftersom att jag har blivit så dressyr intresserad på senare så tanken har såklart glidit in på Halvblod, en dressyrhäst och där har den stannat.
 
Nu vet jag precis vilken hingst också.
 
http://www.luxuscml.se/
 
https://www.facebook.com/LuxusCML?fref=ts
 
 
 
Förutom att han är fantastiskt vacker att se på med en färg och tecken som verkligen tiltalar mig så verkar han vara en väldigt trevlig häst som nedärver precis det jag vill ha och Stråla behöver. Jag tror att han skulle komplettera Strålan riktigt bra.
Då är ju frågan lite om dom tar emot en korsning för betäckning.
 
Jag blev faktiskt väldigt förvånad över att det bara kostar 8000. Sen blir det ju såklart massor med andra kostnader men jag hade nog trott att själva betäckningskostnaden skulle vara betydligt högre.
 
Nåja allt detta är ju funderingar bara så länge det går 5 hästar i min hage. När det antalet minskar så kan jag fundera vidare. Men visst vore det fantastiskt med en liten. (En liten fux med stora tecken, gah!)
Det seglar många tåg förbi med många funderingar om framtida hästar. Detta är dock ett alternativ som river hårt i magen.
 
 
 
Eller så kan man ju vinna på triss och köpa en helt fantastiskt underbart vacker avkomma till ovan nämna hingst
http://www.svenskastuterier.se/hem/cml/hastar/122/lia_cml.html
 
Jodå, dröm stort var det va?
0 kommentarer