Hästmannen??

Vad är grejjen med hästmannen? Nu var det skitlänge sen jag såg filmen och jag tror jag hoppar över den nya filmen. Men det är en gubbe som vanvårdar sina hästar och vägrar göra nånting för att dom ska få det bättre. Han ger dom mögligt hö och låter dom stå i små små bås utan strö i sin egen skit och dynga. 
Ingen vidare "hästman" i mina ögon.
Där är en bild från länsstyrelsens offentliga handlingar som jag fann här: 
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=91820.300
 
 
Älskar man sina djur så ser man till att dom har det bra också. Punkt!
 
 
 
Läser man vidare så blir man ju riktigt mörkrädd över att de finns de som försvarar hans "rätt" att vanvårda sina hästar. Ja se människor...
 
2 kommentarer
Johanna

Jag tror grejjen snarare är att han representerar hur han valt att leva sitt liv, oberoende av andra och att han brukar jorden skogen på gammalt sätt och att han kämpar för sitt sätt att leva. Många kan nog sätta sig i hans situation, att få kämpa för sin övertygelse och att inte ge upp i en värld där alla helst ska följa samma mönster, inte vara avvikande.

Jag har stått uppstallad på stall där man gett hästarna mögligt hö & jag har sett hovar som inte blivit verkade på länge (och även hovar som blivit "fångverkade" och godkända av Länsstyrelsen men som i mina ögon är djurplågeri), jag har sett en häst så fet (för mycket mat!) att tyngden gett hovsprickor som behövt plastas för att hålla ihop. Många hingstar i Spanien går aldrig i hage, så okunskapen finns tyvärr överallt inte bara hos Stig-Anders.

Me myself and I

Oj nej självklart inte bara hos honom det finns hur mycket elände och vanvård som helst. Men det har ju egentligen inget med saken att göra för flera fel gör ju inte ett rätt.
Just denna mannen blev det ju dock två filmer om som så många tycker är så fina och folk (en del) är helt rabiata över att han inte fick behålla sina hästar.

Hade han bara lyssnat, tagit till sig lite hjälp och fixat en dräglig tillvara för sina hästar så hade han ju fått behålla dom. Hans övertygelse om hur saker ska vara får ju inte gå ut över djuren.

Man kan säkert romatisera många orginal. Hon som tog in svanar i sin lägenhet t.ex. Inte gjorde hon ju det för att vara elak och hennes historia är säkert fascinerande men inte fasiken är det bra för det.