Angående slowfeeding nät

Fick en fråga om jag inte funderat på Slowfeeding nät med tanke på mina hungriga hästar och jo, det har jag funderat på, jag har tom två stycken.
Däremot så har jag ganska många anledningar till att inte använda dom.
 
* Onaturlig ätställning, risk för spänningar och slitningar - Jag vågar inte riskera på mina hästar som redan är gamla och/eller spänd
* Onaturligt slitage på tänderna . Mayan håller på att tappa sina framtänder och jag vill inte riskera mer slitage i onödan
*Skodda hästar kan fastna - Vågar inte riskera mer skador. Man kan ju göra någon slags låda förstås.
* Dom står mest stilla på samma ställe å sliter i näten.
 
För mig och mina hästar så känns tyvärr inte slowfeeding nät som ett gott alternativ, då tar jag hellre lite extra tid till att sprida ut och gömma så att dom får söka och låssas beta= naturligare ätbetende. Och eftersom det ändå sällan eller aldrig blir lägre uppehåll än 4-5 timmar så är det ingen fara vad Leif än tycker :-P Samt att när jag har halm så är dom väldigt nöjda , då är det ingen hysteri alls, och jag kommer hämta mer halm till veckan så Leif får stå ut med att vara lite "hungrig" tills dess.
Möjligen så skulle jag kunna ha näten till ponnyerna, dom brukar ha dom på somrarna fast dom går ju oftast i samma hage allihopa.
3 kommentarer
Johanna

Man får köra på det som funkar.
Lycka till på med Strålan!

Svar: Absolut. Tack.
Stjärnstrålar

Malin

Vi har slutat med nät där jag står av anledningen att det går samma mängd mat med nät som utan och näten medför bara mer jobb för han som kör in maten. Dom har ändå alltid fri tillgång så då kan dom lika vara utan när dom ändå äter lika mycket. =)

Svar: Ja, det gör ju mina hästar också, ett nät hindrar dom inte nämnvärt.
Stjärnstrålar

Chricko

Fri tillgång på halm emellan är ju super! Jag vill bara säga att forskning på magsår hos häst visar att - det inte uppstår av stress utan för långa intervaller mellan matintag - och att efter två timmar börjar nedbrytningen av tarmslemhinnan - samt att många fler hästar än man trott lider av magsår i studien till och med föl. Det är ju alltid ett aber detta för oss hästägare. Det tåls att tänka på hur man löser det på bästa sätt:-) jag köpte upp många halmbalar i år så jag inte blir utan. Funderar också på att låta mina nät få vara liggande så ställningen blir bättre för det är något som jag inte heller riktigt gillar.

Svar: Jopp, det är därför jag försöker sprida ut maten för att ge dom längre ät tid och naturligare ätbetende =)
Stjärnstrålar