Peppade hästar

Ah vilken mysig hästdag. Toppen väder och jag var ganska okej så jag tog mig upp och ut innan det hunnit bli helmörkt.
Kälktur med Stråla igen som var rysligt taggad
, nä hon var riktigt lugn och trevlig. Tog först en runda i byn för att köra förbi stallet och bort till lappkullen.
Inte helt fel utsikt att glo på en hästrumpa med fantastiskt vacker svans.
Vackra frostiga träd och vackert ljus. Ah, jag gillar ju vintern skitmycket egentligen, om bara min kropp också hade tyckt om den.
 
Där uppe till vänster bor jag.
 
Sen fick Leffe komma ut på ridtur och han visade sin absolut snyggaste sida på fotosession
Leffe däremot var väldigt taggad på turen och hade bara trav i tankarna, så fort jag kortade tyglarna så satte han upp huvudet, släppte ryggen och tänkte dra iväg.
Så det blev ingen trav alls för farbror, utan skritt med fokus på att sänka huvudet lite och komma upp med ryggen, svårt idag då han var så på men tillslut så accepterade han att korta tyglar inte betydde dra iväg i trav, inte idag heller, precis som alla andra dagar.
Ännu en sån där djupt inrotad travarsak som sitter kvar och kommer fram emellanåt.
Jag är iallafall väldigt nöjd med att han är så pigg och glad igen och anser att han är i högsta tävlingsform.
6 kommentarer
Johanna

Vad fint du bor!

Ord & inga visor!

sv:Jag har ju varit med så pass länge så man fått höra både det ena resonemanget efter det andra när det kommer till halka för häst.

Det finns stall som förbjuder en att ha hästen broddad i hagen.Och det som är värst i de fallen är att det ofta handlar om hagar som är små där isbildning är ett faktum .

Jag har jobbat på större stall.Där vi faktiskt sandade hagarna i stället för att ha dem broddade i hagen.För mycket hästar på lite mark och inte världens bästa flockuppbyggdander i hagarna.Men det var självklart att hästarna skulle kunna röra sig så sanda fick det bli.Platta hagar så det var bara att ta sandspridare bakom traktorn.

Har man hästen barfota får man sanda eller sätta boots på den.För det är ju som så att inte ens en häst utan skor klarar av att gå bra på isgata.Hästar i det vilda hamnar liksom inte i det läget att de behöver gå på is en hel dag.
mvh/Q

Tiger, ishavet

Åh, du skriver/visar så fint och kärleksfullt om dina djur och det är alltid ett nöje att kika in och se hur ni har det. :) Du verkar bo toppenfint minst sagt och hästarna har det inte sämre. Haha!
Hoppas alltid att din kropp ska sluta bråka med dig, men det är som det är.

Johanna

Vargen brukar ha spån & halm på ryggen & i svansen varje dag så jag tror att han ligger ner.

Ord & inga visor!

Hahaha ..Du gör ju som jag själv gör .Bara babblar på.Så inte tar jag det på något negativt sätt inte =)

Det är nog precis som du säger att fenomenet är vanligare mer söderöver vilket då också har en mer naturlig förklaring.Mindre snö och mer mildväder.

Jag bor ju i dalarna dock inte i den norra delen men vi har broddat runt om från oktober till april.

Och det är som du antog att det ofta handlar om anläggningar med ridhus.Så var det i allafall där jag jobbade men som sagt vi sandade hagarna.
mvh/Q

Marie

Vad mysigt! Jag måste hålla med, vilket vackert hus och så mysigt du ser ut att bo!