Raljerar vidare

Om annat dena gång. Ponnyakuten nämligen.
 
Fast först så är jag så glad över att ha stött på ett enormt timmerlass när jag var ute med hästarna.
Körde Mayan och Stråla och Skorpan gick bakom. På hemvägen kommer det en stoooor lastbil bakifrån och människan är så vettig att han lägger sig på ett bra avstånd och väntar, trots att jag först, när jag trodde att det bara var en bil, tog dom åt sidan så han hade kunnat försöka tränga sig förbi och trots att det var ganska så långt tills vi kunde gå av vägen med tryggt avstånd till lastbilen när den tuffade förbi.
Alltså han gjorde min dag. Dagens ros till honom! Vilken prins.
Det är dessutom precis vad Stråla behöver få se.
Sen hade han stannat en bit fram så då fick vi passera honom. Toppen bra träning.
 
Så till ponnyakuten då. Oj oj, jag har så mycket åsikter men jag tror jag håller mig till senaste avsnittet som ni kan se här:
http://www.svtplay.se/ponnyakuten
Denna gång började dom då ta itu med problemen som hästarna har med ungarna.
Första problemet: Ungarna fick rida runt runt och Tobbe stod i mitten och tjatade om formen. Tyvärr så får man ju se så små små stunder av lektionerna så det är ju svårt att få en ordentlig syn på vad som verkligen händer och jag hoppas att det händer vettigare saker som dom inte visar. Men då alltså. En liten kille har problem med att hästen springer med huvudet i vädret. Tobbe tjatar om foooormen och tar tag i tyglarna och går med ungen och hästen.
Okej hästen slappnar av lite men vad hjälper det ungen?
Och framför allt. Formen kommer inte framifrån förihelvete!!! Så där ja, då fick jag det sagt också.
Stort plus är att Tobbe lägger stor vikt på att man inte ska slita rycka och dra hästen i munnen.
 
Jahapp, Problem nr två:
Hästen drar i väg med sin unge när hon ska leda den. Svårt att låta bli att skratta när ponnyn, skitglad med öronen spetsade bara springer i väg med ungen efter... Thooooseeey. Ja jösses. Ganska imponerande att ungen inte blir tokarg också. Även om hon nog skulle behöva ta och bli lite bestämd.
Det som stör mig är här smackandet. Man kan inte ha samma komando för olika grejjer.
Det är som när min förra hovslagare smackade åt Stråla när hon skulle lyfta på fötterna, Stråla började trampa runt och som tack för att hon försökte göra rätt så fick hon en hovtång dängd i rumpan. Eller alla ungar som smackar när nästen ska backa (som dom gör här) klart som fan hästen inte fattar för smacka betyder ju (oftast i alla fall) framåt.
För mina hästar är smacka- framåt, back- back och lyft- lyft på fötterna.
Man kan ju säja vad fan man vill bara man inta använder samma komando till olika saker om man nu inte vill göra hästen förvirrad.
 Stort plus till andra kloka saker han har att lära ut fast han borde ha förklarat att det inte r okej att låta hästen buffas så där och förklara varför. .
 
Problem 3:
Hästen som bara springer undan i hagen. Här är det ingen tränare med utan bara två ungar.
Det första felet dom och många andra gör är ju att gå in med inställningen att man ska "FÅNGA" hästen och "ta fast" den. Gå in i hagen med inställningen att umgås med hästen så blir det nog mycket bättre redan där.
Sen måste man ju fråga sig varför hästen inte vill komma. Nånting är det ju som den finner obehagligt som gör att den inte vill vara med.
Att sen tvärkasta sig på den när den väl är fast, ja det är ju inte så jättesmart.
 
Problem4:
Resten av ungarna ska lära sig att få hästen i form, nåja, att slappna av lite i alla fall..
All denna fokus på huvudets placering kommer bara att få ungarna och de som tittar på programmet att ännu mer tro att bara hästen böjer på nacken så är det bra. Då går den i form.
Alltså. Grundridning, sitsträning och egentligen så borde dom inte ens få trava och galoppera innan dom kan kontrollera hästen och rida vettigt i skritt till att börja med.
Hästen Bego kastar av sig ryttare. Ja det skulle jag också göra om nån satt och drog mig i munnen för varje steg jag tog och dunsade mig i ryggen i bakvalvet.
 
Grundridning hejsan hoppsan och bra ridning överlag. Rätt och korrekt anpassad utrusting. Kontroll av häst smärta?
 
Stort plus att även hoppryttarna får rida lite "dressyr", det skulle bara ha varit bra dressyr.
Hästen Bego ser för övrigt inte alls fräch ut i kroppen.
 
Oj oj.
Ja tittade man sen på uttagningen så skulla man ju velat ta hälften av ungarna i örat, vissa borde ens få lov att komma i närheten av hästar och föräldrarna skulle ha spöstraff som köper hästar åt sina ungar, och dessutom såna hästar som inte är nybörjar anpassade och inte ens har nån tränare som kan hjälpa dom på hemmaplan.
 
Men det är ju verkligen fantastiskt att dom inser att dom har problem och att dom söker hjälp. Bara det är stort och att dom dessutom visar upp sig i tv så att såna som jag kan sitta och såga dom. Det är riktigt modigt det.
 
Det hade varit roligt om dom gjort programmet längre och visat mycket mer från träningarna.
 
Oj oj, så många åsikter men nu sätter vi stopp för i dag.
 
2 kommentarer
Johanna

Jag tittar inte på Ponnyakuten!

Ida

på med brillorna bara!