Pepp och opepp

Åååh jag känner hur peppen attackerar mig! jag skulle nästan kunna ge mig ut och rida NU nu nu nu. Men jag får nog gå och lägga mig istället så jag kanske orkar med att rida imorgon. Eller ja nu vart det ju idag. Jag hade dock tänkt köra Stråla imorgon för det råkar visst vara så att jag fyller år och då kommer i alla fall mamma och pappa upp plus att jag måste in på arbets och Ida tänkte bju på lunch så jag vet inte om jag hinner rida både Mayan och Stråla imorgon och jag vill inte att nån av dom ska stå. Ååååh vilket underbart dilemma. Jag skulle dock kunna ge min högra hand för en ridbana för då hade jag kunnat fusk rasta Mayan på ridbanan t.ex. 
Plus att jag verkligen hade velat ta båda över bommar då dom verkligen skulle behöva jobba med att lyfta benen, båda damerna. Och peppen att börja träna med Stråla nu igen är på topp. Milda makaroner.
 
 
Och arbetsförmedlingen. Ja vad fan ska man göra. Jag ringde ju om ett jobb tidigare för nån vecka sen och kvinnan jag pratade med sa då att jag skulle få komma på intro och hejsan hoppsan. Eftersom hon inte hört av sig så provade jag ringa upp igen och hon sa då att hon kollat på min gamla sjukfrånvaro och vågade inte anställa mig... Nej, det är väl mitt öde. Vem fan vill ha en arbetare vars kropp inte håller. Fast det är ju en jävlig skillnad på hemtjänsten och pers ass jobb om det nu inte är ett sånt som jag var på intro på här tidigare. Och som vikarie i alla fall.. Där tappade jag hoppet om att nånsin få ett jobb. Ja eller jag fick ju ett som jag inte kunde ta. Lyckat.
Så just nu känns det som att enda lösningen är att helt skola om sig och börja jobba med nått annat. Men vad??
 
 
_____________
Såklart kan jag inte sova när jag bara kan tänka på hästar. Hej nörd.
Roar mig med att läsa TR eftersom att jag och Stråla snart ska ut och tävla MSV.
Ho ho, nåja.
I alla fall så läser jag då detta:
 
Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning för ryttaren. Hästen skall ge intryck av att den av sig själv utför rörelserna. Genom systematisk stegring av gymnastiskt arbete skall muskulaturen och ledgångarna ges sådan styrka och elasticitet att hästen under ryttaren kan röra sig med bibehållen balans. Detta visar sig i fria och spänstiga gångarter, i likformighet, lätthet och ledighet vid rörelsernas utförande. Hästen skall snabbt, mjukt och villigt följa ryttarens, så vitt möjligt, omärkliga hjälper. Hästens bakben skall i alla gångarter röra sig energiskt. Vid minsta anfordran av ryttaren skall bakbenens framåtdrivande eller uppbärande kraft ökas. Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med väl inrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift, ständigt bjuda framåt. Ryttarens hand skall behålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta.
 
Ryttarens inverkan
Ryttarens inverkan skall vara mjuk med korrekta men fina och i det närmaste omärkliga hjälper. Effekten av ryttarens hjälpgivning skall visa sig genom att hästen utför de i programmet föreskrivna rörelserna på ett korrekt sätt.
 
Detta står ju då alltså i tävlings reglementet som alla som tävlar och alla som dömer tävlingar borde ha läst. Så varför ser man så mycket som går rakt emot detta?
Varför ser man elitryttare som hackar och hackar med sporrar? Hästar som dras och mer eller mindre sågas i hop långt bakom lod på för hårt spända kandar stänger?
Hästar som är uppenbart störda av bett och gapandes deglar och hackar tänder. Sällan man ser en sluten mun på en kandarhäst på elit nivå. (nu tittar jag ju inte på alla dressyrtävlingar som finns men de jag har sett räcker för mig att bilda min uppfattning)
Mysterium.
 
Här fick jag också en tanke, jag hänger mycket och läser och tittar på bilder och filmer på dressyr på Buke och där ser det ofta så där trevligt ut som jag vill att det ska göra. De som är riktigt duktiga utan att vara elitryttare.
Bara en intressant iaktagelse.
 
(Sen kanske jag måste förtydliga att jag inte tycker att alla elitryttare är krattor jag hoppas ni förstår vad jag menar)
4 kommentarer
Johanna

Grattis!

Ann

Grattis!! :)

Camilla Danielsson

vad tråkigt med din kropp =( Vad skulle du vilja jobba med då? Kontorsjobb kanske inte är det roligaste med det sliter ju mest på axlar och armbågar...

SV ne mjag kan inte riktigt få den att funka vet inte vad som hänt med den =S men gå in på lillamilladanielsson.blogg.se så borde det funka ändå

Lena

Grattis, grattis, både till dig o till Stråla!! Lokförare kanske? Ska klippa Tita i Töre på onsd. kl.10.00 tänkte komma o hälsa på då om du är hemma/vaken?

Svar: Tackar tackar. Jo det kanske vore nått.Ååh. Onsdag jobbar jag till 15. typiskt!
Stjärnstrålar