Jag har bestämt mig

Mayan ska få en ny sadel. Så småningom och om jag hittar någon som damen accepterar.
 
Dessutom så är jag kär. För Strålas del så vet jag vad jag vill ha. En brun Globus clic
Sååå fiiin. I love it! 
Jag tror att det är en sadel som kan passa Stråla också efter alla nätter av påläsning, den finns dessutom upp till 38 i bomvidd, bara hoppas en sån är vid nog för ladugårdsväggen.
Dessutom rätt rimliga priser på dom.
Håll tummarna för att det ska vara våran sadel.
Det finns en till salu i Luleå, en svart dock men det hade varit super att få prova och se hur den ligger och eventuellt se om den hade kunnat tänkas till Mayan också. Men hon som sålde ville inte att man skulle få prova först. Eh.. hur fan ska man köpa en sadel utan att prova? Nå, bara söka vidare Stråla har ju ändå en del att bygga och så vill jag ju höra vad Maria säjer om henne också.
 
Det finns en brun 36 i Kalix och hon lånade gärna ut den så jag hade tänkt testa den idag men då strejkade bilen. Bah!
 
Nåväl, Mayan igår då.
I väntan på Maria.
Tant kände på sig att något var på gång och började tramsa runt och hetsa och stressa. Sen när Maria väl kom så var det som att hon sa, jaha, var det bara det här, åh vad mysigt.
Ja visst fann hon lite grejjer, lite öm i ryggen och revbenskanten, hals och nacke men främst så har hon styvnat till i hela överlinjen.
Mayan är en häst med väldigt hög spänningsnivå i kroppen, alltid och har alltid varit. Hon har dock, som Maria sa, ändå funnit sitt sätt att fungera på, nu hade det nog blivit lite mycket, bägaren hade runnit över så Maria hade en del att jobba med.
Hon har ju även en hög spänningsnivå i huvudet som gör att det blir ännu svårare att få henne att slappna av och vara mjuk,
Så trots att hon är sån som gör henne väldigt svår at jobba med och som gör att hon får kämpa mycket så har hon ändå relativt bra överlinje, lite tunn på "rätt sida" av halsen men utan att för den delen ha byggt en enorm underhals, rund om rumpan och magmusklerna aktiverade. Hon har fallit ur lite i ryggen senaste månaden men det beror nog på detta att det blev lite för mycket.
Överlag så har Mayan så mycket bättre inställning till saker och till livet nu än hon hade förut, när Maria hade väldigt mycket att jobba med, ofta.
Förr om åren så hade hon varit jättearg när någon varit och grejjat med hennes ömma punkter, nu är hon mest nöjd.
Det bekymrar mig inte att det har blivit så här, (nästan mer förvånande att det inte skett tidigare 5 år utan behov av ET, inte illa) nu har hon dessutom fått fina fötter, dom var väldigt väldigt fula, fram växer dom ojämt och har även det alltid gjort så och nu blev det lite för länge mellan skoningarna. ( på ena bilden ovan ser man hur ojämna dom blir, högern blir hög och smal och vänstern flyter ut) 
Pälsfällningen är snart över så nu ska Mayan få ta det lite lugnt ett tag så tror jag han ska vara på banan ganska snart igen. Så gott hon kan.
med en bra sadel så kommer jag att kunna hjälpa henne ännu bättre också, om vi hittar nån som sagt, tant är kräsen och med de minnena hon har av tidigare sadelproblem så kan det bli svårt men hon kan lika gärna säja ja tack om vi hittar rätt.
 
Och det sista Maria sa var att hon är fräsh och fin för sin ålder =)
 
mys i solen medans hovslagaren jobbar.
 
 
0 kommentarer