Tilt

Fy! Jag är så arg och ledsen och besviken på Stråla nu.
Bara för att vi fick sällskap av två okända hästar idag så betedde hon sig som ett monster. Hon var sur som ättika och slickade bak öronen och försökte vända rumpan till hela tiden. (Hon som varit så snäll och nyfiken på nya hästar förut... Jag fattar ingenting. Det började iofs andra dagen på poliskursen)
Hon hetsade och bockade och slängde med huvudet hela tiden.
Sekunderna efter jag tog denna bild så började Ewa trava och det brukar väl aldrig vara några problem så jag satt på halvlånga tyglar och travade men kände hur Ståla bara laddade mer och mer, jag försökte bromsa och lugna men tillslut så exploderade hon iväg i galopp och och stack med mig....
Vad fan liksom!! Vad?!? Aldrig nånsin har hon gjort det förut..
 
Jag blev rädd, chockad och arg. Hon höll på att springa upp på vagnen också när jag försökte använda den som stopp...
Sen Fick hon jobba i rejält tvärande slutor och lugnade ner sig väldigt bra igen, fortfarande väldigt sur åt de andra hästarna och inte riktigt harmonisk, men lugn. Vi travade lungt och allt gick fint. Tills vi vände om hemåt. Då började hetsen igen. Men det gick ändå relativt bra förutom att hon hamnade i ett litet slagsmål med Shettisen.
Hetsar och slänger med huvudet nästan hela vägen tillbaka, tills hon tillslut lugnar sig igen och då är det dags att skiljas åt varpå Stråla börjar hoppa runt och ställer sig och stegrar.
Vad fan!?!
Vart kommer stegrandet ifrån? Det är nog tredje gången nu. Vilket är tre gånger för mycket...
 
Usch usch usch.
Gråta en liten skvätt.
Vi som hade det så mysigt i stallet innan. Hennes huvud i min famn som alltid, vila mulen på min axel. Jätte lugn och mysig tjej. Och så blir det så här tilt i huvudet på henne bara för att det kommer två nya hästar.
Jag blir så ledsen för att jag behövde bli så arg och besviken på henne.
 
Usch usch usch.
4 kommentarer
Linnea

Nämen vad säger du. :-( Såg ju hon var lite tjurig mot de andra på kursen. Det låter ju nästan hormonellt om man skulle jämföra mot sig själv. Kanske brunst på G? Eller om hon fått nån liten obalans i hormonproduktionen?
Hmm..
Aldrig kul när dom sticker, särskilt inte nu när man är gammal och rädd av sig. När man var yngre tyckte man bara att det var spännande och kul. Galet.
Hoppas du får ordning på henne, tokfian :-(

Tiger, ishavet

D: Tur syrran svarat för jag kan ju just inget om häst. Jag skulle själv bli rädd, men främst BESVIKEN.
Det är ett ömsesidigt förtroende man delar och man tror ju att man känner sitt djur. Särskilt du som följt henne hela vägen, så att säga. Ja, och jag fattar att de är en helt annan art med sina behov och signaler. Men ändå - fan alltså! Förtroendelänken som är så jäkla viktig.

Håller med syster om det hormoniella, pms-tonåring? :/

Ann

Tråkigt :(

Johanna

Usch så tråkigt, att dom stegrar & sticker är aldrig kul! Hoppas det löser sig.