Ridtur på Stråla och äckliga hovar

Idag blev det i alla fall en ridtur på Stråla.
 
Promenerade först upp på koberget och när jag satte mig upp så började hon söka saker att låtsas vara rädd för gick runt och tittade på allt som om hon aldrig hade sett det förut. Jag försökte att bara sitta avslappnad på långa tyglar, fick bra nytta av poliskursen när vi skulle passera lite vatten som rann över vägen.
Jag är verkligen inte balans nu i mitt inre så jag kände att jag blev irriterad över att hon tramsade men bara satt och lät henne fundera och hålla på.
Klättrade upp för jättebranta backen mot sandtaget och det tyckte Stråla var jättejobbigt. Mycket filurande i fröken idag. Gå rakt fram var nästan omöjligt.
Red en sväng efter nyfunna stigen men vände och gick samma väg hem och då började hon hetsa.
Idag fick hon välja mellan att ta det lungt eller gå slalom mellan träden.
Det mest skritt och lite lite trav. Hon blev ändå svettig för att hon fejjade på så.
Det känns som att vi ska ta flera såna här ridturer innan vi rider tillsamans med nån igen.
 
Ändå ganska nöjd med henne idag, vi mötte en fyrhjuling med ett väldigt skramlande och konstigt släp. Den behövde hon bara stanna och titta på lite.
 
Men vi fick tyvärr inte avsluta bra.
Det rinner väldigt mycket vatten genom byn och det har mina hästar inte riktigt vant sig vid. På hemvägen skulle vi passera den största bron på den största vägen vilket ändå är litet. Liten bro liten väg.
Hursom så hoppade hon till för nånting just när vi skulle gå ut på bron och hon hade ju varit lite allmänt tramsig på turen så hon fick gå mitt på bron. Då kommer en bil bakifrån i hög fart och jag vänder mig om och vinkar åt honom att skta ner. Men han bara gasar. Då hoppar jag av Stråla, hellre det än att hon antingen ska hoppa in i bilen som passerar i hög fart på 50 väg, eller att hon ska bli rädd för bilen och hoppa in i broräcket.
Förararen blir tvungen att stanna eftersom att jag hamnar ivägen för honom när jag hoppar av.
Å vad gör han då? Han trycker på gasen så däcken spinner, gasar förbi och vifftar åt mig.
Jävla idiot!!
Hade han stannat så hade han fått höra ett och annat. Om jag möter honom igen så kan jag nog inte vara tyst hoppas jag.
Hur jävla um får man vara?!?
Hur jävla bråttom kan man ha så man inte kan vänta några sekunder istället för att riskera skador?
Är man inte rädd om hästen eller människan på borde man åtminstone vara rädd om sin bil.
Tänk att folk inte förstår att hästar har precis lika stor rätt att vara på vägar som bilar och att köra på en häst är lika illa som att köra på en älg.
Åååååh jag blir så jävla förbannad av att tänka på det. Hur många likadana man mött under åren.
 
Red en liten tur på Leffe också med Mayan bakom men han var ganska så stöpplig och stel idag tyckte jag så vi var bara en liten bit.
Mjuknade upp på hemvägen.
Nu står dom inne några timmar. Jag har rengjort hovarna ordentligt och smort tjära och så får dom stå på rent spån och torka upp ordentligt.
Fy vad dom blir ruttna, mjuka, stinkande och äckliga när det bara är sån jäkla lera.
Även om dom har vindskyddet med torrt och fint spån och jag har rengjort hovarna så fastnar det ju en massa lera så fort dom går ut. Hovarna hinner aldrig få vila.
Men nu har dom äntligen lovat kallare väder igen och det är minusgrader just nu.
 
 
Edwin har varit på besök och härjat runt
Mm, han tänkte äta upp mina doftljus den dåren.
 
Nu ska jag gå emot mina reglar och äta saffransbulla.
 
 
2 kommentarer
Ann

Åhh jag blir tokig på såna idioter! Skönt att ingen av er skadade er iallafall.

Tiger vi Ishavets Port

:O saknar ord!