Lektion (uppdaterad)

blogg.se strular så inlägget blev inte som det skulle först.
 
Lottaträningarna blev tyvärr inställda pga sjukdom men jag bokade in en lektion för Eva istället och så red vi våran första lektion sen augusti tänkte jag men kom precis på att vi red för Anke i oktober. 
Nåja. 
Det gick iaf riktigt bra, jag kunde inte ha varit nöjdare. Det är ju trevligt att hästen utvecklas åt rätt håll trots sjukdomar och diverse annat skit. 
Hon hade dessutom mycket mer ork än jag hade trott med tanke på att hon inte gått ett ordentligt pass på ridbanan på typ hela vintern. 
Hon hade dock väldigt jobbigt med att få med sig bakbenen, hörde dom skrapa i gruset ända till slutet då kom dom igång. Låg upphöjda bommar framme också som hon i början knappt lyfte fötterna över, demolerade en, till att i slutet kliva över utan att klonka i en enda fot. 
 
 
Rätt nöjd med min egen instats också.
Jag fick träna på att vara stadig i bålen, hålla händerna stilla och att aktivera hästen med hjälp av mentala gummiband i hälarna. 
Samt att inte följa med hennes fram och tillbaka rörelse i ryggen utan fokusera på rörelsen som går upp och ner och följa med i den istället. 
Det kändes som att vi fick till det riktigt bra emellanåt. 
 
 
Leffe fick en liten tur med cykeln och var pigg och glad, fick två hästar bakom oss en bit av vägen då blev det balanstrav och näsblås på farbror. Sötgubbe. 
Igår gick vi en promenad och han har nu även fått smaka första gräset som äntligen börjar komma upp.
 
 
 
Jag är inte så nöjd med att det regnade igår, fy satan vilken soppa.
 
 
 
Det hade ju torkat upp så fint. Det är verkligen tur att dom har en stor hage med fina partier i fast dom måste passera sunkhålen, shettisarna gör det helst inte om dom slipper, väldigt förståeligt. 
 
2 kommentarer
Tiger

Vad kul med beskrivning av känslan på lektionen! Försöker ju suga åt mig men som total amatör blir det ju abstrakt.

Undrar fortfarande hur det känns att rida olika hästar när man nu kan rida! Att de har samma gas och broms, och liksom känslan. Blir ju kul att finna ut i en framtid!

Svar: Jag är väl lite halvdålig på att beskriva känner jag.Nej alla hästar har ju inte samma gas och broms, det tog flera år för mig att ställa om mig till Stråla som har en väldigt tydlig broms från de hästar jag haft tidigare med en extrem gas istället. Alla hästar är olika och det finns ju tyvärr aldrig riktigt ett manus till ridning som man kan följa. Allt beror på kusen man sitter på =)
Stjärnstrålar

Tiger, igen!

:)
Ja, förstår vad du menar och jag var himla otydlig med! Slarvskrev.

Menade att när man en gång har grunderna i ridning (eller typ har NÅGON erfarenhet av häst! Sitter jag på en häst nu så "åker jag med". Noll aning om min egen påverkan, vad vi ens gör, håller på med, analys eller känsla. Jag sitter på ett djur. Som rör sig.)

Att varje häst är sjukt olik förstår jag, och att det inte finns nån ridstil som funkar alla.
Var mer ute efter de olika känslor och uppfattningar man får om hästen utifrån den och mins kommunikation, hur man stämmer in mot denna individ, vad den svarar, dess personlighet, trial and error.

Även med helt olika ridstilar och utbildningar så måste ju det där letandet efter startknappen, kommunikationen, känslan av ärlighet, bjudning, lat, tung, lätt, kvick, seg etc vara spännande! Känns så.

Vet ju nu iof inte om jag någonsin skulle VÅGA pröva nån annan häst än de jag blivit känd med, någonsin, haha!

Oh! Det är som du skrev då du tog lektioner där ett tag. Känslan av de olika hästarna du red?
DEN grejen känns spännande att få uppleva nån gång. Kanske.

Allt detta beskrev du ju iof i din egen kommentar ang Stråla...så vi menar kanske samma sak. Meeeen har nu skrivit så långt att jag inte orkar radera 7 min jobb. Höhö! ;D

Å PS fasen vad kryptisk du på senaste inlägget! ;) Är det nått med kärlek, mån tro?

Svar: Ah, ja då förstår jag. Jo det är ju väldigt intressant att rida olika hästar och väldigt lärorikt.
Jo, klart du vågar. Kom och rid med mig om du kommer till Pite i sommar =)

Hm. Har jag inte varit "kryptisk" länge =P Den där jäkla vägen som tar en dit man inte tänkt sig.
Stjärnstrålar