Eh. Nej.

Googlade lite på sockerfritt hästgodis och fann PS of Swedens hästgodis.
Så här skriver dom om sitt godis
"Ett nyttigt och naturligt hästgodis som är fritt från socker och konserveringsmedel. 
Vårt hästgodis innehåller inga tillsatta artificiella färger eller aromer utan är fullspäckat med vitaminer och mineraler.

Tillverkat på råvaror av högst kvalité och kan även ges till hästar med fång och diabetes. Nu kan du äntligen skämma bort din häst med ett nyttigt godis."
 
Inget tillsatt socker, so far so good
Fast alltså.
 
Majs
Vete
Korn
Vetemjöl
 
Samt någon form av frukt som innehåller... Just det, socker.
 
Eh. Hur kan man rekommendera ett sånt godis till hästar med fång och diabetes? 
 
Med utfodringsanvisningar om "upp till 1 kilo om dagen dessutom. Nu fattar ju jag att man inte ska ge ett kilo om dagen av godis och att förhoppningsvis inte så många gör det men för en fånghäst kan det lilla vara förödande och är någon dum nog att ge ett kilo majs vete korn och vetemjöl till sin fånghäst... Ja lycka till. 
 
I produktinformationen nämns heller ingenting om mängden stärkelse. Väldigt intressant.
Sen kan man ju också fundera över formuleringen "fullspäckat med vitaminer och mineraler"
 
Kudos till dom att försöker göra ett godis som är vettigare än andra men
Nej det godiset köper jag definitivt INTE. 
 
 
 
 
Här kan vi återkoppla till tidigare inlägg, Det ÄR en jäkla djungel därute och här återkommer vi till att man inte bara blint kan tro på vad folk säjer utan man måste läsa på själv.
Man kan absolut inte tro vad diverse återförsäljare säjer, självklart vill dom sälja just sin produkt och kommer att påstå att det är den bästa på marknaden. 
 
Vad gäller hästgodis så vile jag mest se vad som fanns och fortsätter ge Stråla lite lucernpellets som treat men hon är faktiskt lika nöjd utan. Faktiskt. Beröm älskar hon ju och det verkar räcka gott.
5 kommentarer
Johanna

En idé är ju att dela dessa funderingar kring godiset med PS så kanske de ändrar receptet?

Svar: Japp det har jag gjort
Stjärnstrålar

Ann

Det är olika recept i olika men de flesta är som ovan dvs skit. Det är som att de tror att bara det inte bokstavligt talat skriver "socker" så är det sockerfritt.. Jag har flera gånger frågat varför de börjat använda palmolja i sitt godis (de had einte det förr) och de har sagt att det är fel på hemsidan och det gäller bara det gamla godiset.. men det försvinner aldrig. Ren bullshit. Godis är skitsvårt, allt är ju typ kasst.

Svar: Ja palmolja reagerade jag också på. Fast det stod bara med i en sort vad jag kunde se.
Stjärnstrålar

Anna

Jag har köpt godis från PS till mina hästar, dom älskar de! Men de är ju sant att allt innehåller socker, men dessa tycker jag känns i alla fall bättre att ge än de billiga som finns på typ hööks :/ :)

Svar: Ja absolut. Det jag motsätter mig mot är att dom rekommenderar det till fånghästar. Och att dom kallar det sockerfritt när det inte stämmer.
Stjärnstrålar

Ullis

Eh, nej jag ger ingenting annat än hö & sockerfritt proteinpellets eller lucern till "min" fånghäst. Litar INTE på sockerfritt godis. Det hör man ju liksom- g o d i s. Jag litar inte på sockerfritt godis för människor heller ;)

Karoline

Riktigt bra och tänkvärt inlägg.

Jag är tyvärr en av dom som alltid "råkar" köpa deras godis de få gånger jag är på en mässa. Det luktar så jäkla gott så jag kan liksom inte låta bli... :(

Nu var det dock sista gången för egentligen har jag plockat bort all spannmål till hästarna och det är sjukt onödigt att ge dem det i form av godis (som luktar alldeles för gott för att vara bra på riktigt).