Rättvisa?

Vi kan väl böja med det positiva. Om det nu går att hitta nått positivt i den här soppan. 
Veterinären som var ut hörde inget som helst konstigt med Mayans hjärta. Hon sa även att det kan vara helt normalt att se pulsen just där Mayans puls syns. Högre upp hade varit sämre.
 
Men fång alltså. Fång. Vad fan liksom. Vad fan i helvete. 
Vad har jag gjort för ont för att förtjäna all skit? Seriöst. Jag blir så trött ibland när jag läser "kloka" klämkäcka ord som går ut på att man får vad man förtjänar. Gott får gott, you get what you give, tacksam får gott osv osv. Men kräks. Håll käften!
Jag jag kanske är en väldig otacksam sur elak människa och förtjänar att mina djur får precis alla jävla sjukdommar som finns på denna jord.
Det är deformerade hovben och missbildade luftstrupar. Det är fång och ryggskador och PSSM och pinnar i fötterna och pålagringar och kissing spines. Och så är det Diskbråck och påkörningar och förgiftningar och diafragmabråck och magsjuka i all jävla oändlighets helvete.
Och själv har jag konstant värk, huvudvärk, ont i magen osv osv osv och bor i en jävla friggeboda fattig som en kyrkråtta och tappar de få vänner jag har på löpande band.
Ja fy fan jag måste vara en jävligt dålig människa. 
 
Jag orkar knappt känna nått. Grät en tår. EN. Sen är jag mest tom. 
 
 
 
Så korkad, varför fattade jag ingenting förr, hon hade det ju förstås redan på söndag. Igår kväll for tanken genom mitt huvud. Fång? (Men det for ut lika snabbt för Mayan ska ju inte få fång, hon går ju redan på fånghäst diet och även om jag vet att alla hästar kan få fång så är ju Mayan inte den klassiska fånghästtypen.). Fort flög den förbi Och så tyckte jag synd om henne och tryckte i henne morötter. Brilljant. Så smart. 
Sen slog det mig i natt. Det måste vara fång. Klassiska fångsymptom. Googlade och det stod mig väldigt klart. 
Sen var veterinären ut och konstaterade detsamma. 
Troligtvis en kombo av sjukdomen i botten, frostgräs i hagen och extra godis samt ingen motion. 
Kanske inte är nått fel på hennes hjärta. Kanske hon stått helt i onödan...
Det lilla jag har gjort rätt har iaf varit att kyla och igårkväll stängde jag av hagen bara precis så dom kunde vara i ligghallen och gå och dricka. Nu ska Mayan vara instängd i ca 14 dagar. Då är det ändå tur att man har flera hästar som kan turas om att agera sällskap.
3 kommentarer
Therese

Fan va orättvist skulle jag vilja säga att Mayan skulle få fång.
Det känns som det räcker nu! Inget mer, tack!!
Positivt var ju iaf att hjärtat lät bra, en tröst i allt elände.

Nä nu får det fasiken vända för dig och börja hända lite positiva saker, det har du verkligen gjort dig förtjänt av.

Jag finns här och vi kan höras och prata någon dag om du vill?
Hoppas vi kan ses snart också, så fort jag har gjort bort operationen så.
Styrkekramar till dig!

Linnea

Jag håller med dig i allt du skriver. Fattar inte heller vad du gjort för att förtjäna detta?! Herregud, du som är så fin, du älskar dina djur, bryr dig, gör allt för dem. Sen får du bara elände tillbaka, det är inte rättvist någonstans!

Katta hade en fångponny före Loffe och både hon och jag upplevde att "traditionell" fångrehab bara drog ut på tiden (metacam + boxvila) så när Loffe fick det prövade hon alternativ behandling; av med skor, verka in hovväggen runt om - inte bara tån (avlägsta mekanisk smärta från marktryck när hovväggen sliter i den onda inflammerade lamellranden), sen gjorde vi egna boots med liggunderlag och silvertejp i väntan på riktiga rehabboots, ställde han mjukt och hon promenerade på ängarna (mjuka underlag) 2-3 ggr per dag - rörelse ger blodcirkulation som i sin tur hjälper läkning. Han blev iaf lindrad av detta, och det tog bara några få dagar att se skillnad. Han blev bättre när han rörde sig och sämre när han stod på vila.

Förstår om du inte vill "mixtra" med Mayan, men tänkte iaf säga det.
Nu hoppas jag innerligt att Mayan repar sig och att du får allt de där goda tillbaka som du förtjänar.. Kram

Tiger

Men vad fan, den här jävla oturen får fasen ge sig nu, nog är nog! D:

K.R.A.M