Lägesrapport

Fniss
 
Mayan är något piggare idag, igår såg hon mest deprimerad ut och brydde sig inte om nånting. Idag hade hon nästan tänkt gå ut när jag hade dörren öppen. Ser gladare ut och rör sig bättre, jäkligt stappligt men bättre. Pulsen känns fortfarande men något mindre. Däremot så har hon jäkligt ont i magen, försökte massera lite men det ville hon inte vara med om. Hon bajsar iaf som ska och så. Funderar på om jag vågar ge henne nått för magen, kollade på apoteket igår och dom hade bara Diasaryl och det var ju en massa socker i den. Inte så smart. Ska ändå ringa vetten imorgon för uppföjlning så jag får kolla med henne om det finns nått jag vågar ge. Vi vill inte att magen ballar ur också. 
Har dörren öppen åt henne så mycket som möjligt för att hon ska få in ljus och kunna stå och kika på omgivningen
sätter bara för en tråd också så går hon ingenstans, hon har fått ha dörren öppen 5 timmar idag.
Annars tar hon det hela med ro, bryr sig inte speciellt, hon har ju alltid sällskap och jag har varit där så mycket jag bara kan och pysslar och klappar och Ivan går dit och pratar med dom men jåmna mellanrum. 
Stråla däremot är sjukt missnöjd. Hon gillar verkligen inte när det blir oreda i flocken. Hon springer och skriker och piper och gnyr och låter, hela tiden. Glad jag inte bor där jag hade blivit tokig på hennes pipande. 
Och så står hon och bankar och bockar på dörren från utsidan  knäppis.
 
Fördelen med att ha ligghallen som box till boxvila är ju att den är mycket större än en vanlig box, så hon kan röra sig lite där inne, fånghästar ska ju röra sig så lite som möjligt men rörelse behövs ändå för blodcirkulationen som behövs för läkning. 
Dels så blir det ännu socialare då hon på ett helt annat sätt kan umgås med sitt sällskap än om hon stod instängd i en box. 
Än en gång, så glad över att ha flera hästar så dom alltid har en kompis. Dessutom får ju alla turas om att komma in. 
Det jag kanske hade önskat var en möjlighet att ha en glugg/ett fönster öppet utåt hagen också så hade hon kunnat snacka lite med Stråla och Stråla kanske hade kunnat slappna av.
Nå, snart på en stund blir det Strålans tur att gå in iaf.
Ändå ganska glad tjej idag.
 
 
Nu har jag fått lite fångest för dom andra hästarna också och försöker hålla igång Skorpan så gott det går. Idag fick hon följa med på promenad och sedan springa runt i lina. Hopp och prutt tyckte hon om det. Extremt dålig kondis på ponny nu dock så det blev flåsigt. 
 
0 kommentarer