Chokladboll

Okej så här är det. Nu ska vi reda ut lite saker här.
Det skadar ingen att säja chokladboll
Det skadar ingen att Pippis pappa inte är en negerkung.
Det skadar ingen att nidbilden av en kines är borttagen från en godispåse.
Det skadar ingen att dom klippt bort två dockor ut tomteverkstan.
Och så vidare i all oändlighet av trams som folk orkar bli upprörda av eller känna sig hotade i sin svenskhet av.
Okej!?
Vidare så kan vi väl konstarera att man i allmänhet inte bör använda ord som zigenare, neger och lappar.
Om du har så pass dålig koll på historia att du inte förstår varför så finns det en massa fakta att finna om du googlar lite.
 
Om du fortfarande inte förstår så kan man ju jämföra det med att om någon skulle kalla mig för fetto så skulle jag bli ganska ledsen. Om denne någon skulle fortsätta kalla mig fetto, fast jag har talat om att jag blir ledsen av det, med argumentet att jag är fet så då får jag tåla det. Ja då skulle jag troligtvis må riktigt dåligt och denne någon skulle vara en idiot.
Eller hur!?
 
 
Vi kan även konstatera att ingen har nånsin förbjudit oss att vara stolta över vårat land eller att hissa flaggor. 
Kanske vi även kan ha lite förståelse och empati över att det inte är helt lätt att bryta upp från allt och komma till ett helt nytt land när vi ändå håller på?
 
 
 
Dessutom så måste jag bara få påpeka att tiggarna inte åker på någon räkmacka. Inte heller skadar dom eller hotar oss "svenskar" med att sitta utanför en affär och be om slant. 
Och om det nu råkar vara så att det är en bluff, en liga och du råkar ha gett dom 5 kronor. Inte gör det väl nånting. Egentligen?
6 kommentarer
Lena

Kloka ord!

Ann

Heja!!

Chricko

Ja heja

Tiger

WORD *applåd*

Kim

Du har inte tänkt på att någon kan bli ledsen av att det klipps i gamla verk, eller att få höra att vissa ord i ens språk inte duger? Bara för att du inte blir ledsen av detta behöver ju inte alla vara okej med det.

Svar: Eh va? Nej det är dessutom inte jämförbart. Ta och tänk till lite.
Stjärnstrålar

Kim

Nu har jag tänkt en stund, och jag förstår fortfarande inte. Kan du förklara?

Svar: Vad ska jag förklara? Vad fattar du inte? Herregud du får väl googla lite själv om du är så okunnig. Schas med dig!
Stjärnstrålar