LOL

 
" * Det är bara att sätta igång! Allt man behöver är ett träns eller en vanlig grimma, ett par långa tyglar (som man kan göra själv av ett långt rep), ett spö (eller en pinne…) och lite godisbitar (som hästarna uppskattar att få när de har varit duktiga) och så behöver man förstås en häst (annars ser det väldigt fånigt ut när man håller på)."
 
Sitter och läser lite om långa tyglar träning och fann detta på Ellen Ofstads sida.
Jag har iaf tränat lite ridning utan häst ibland öppnor och slutor tex, för att få in rörelsen i min kropp och jo det ser säkert jättefånigt ut =P
 
Igår natt satt jag och googlade sadlar till Stråla, jag har ju så snöat in på en brun Globus Clic, skulle behöva mäta henne och se om en sådan skulle kunna passa och vilken storlek isåfall.
 
 
3 kommentarer
Johanna

Långa tyglar är ett jättebra sätt att träna hästen på & bygga upp den, fort brukar det gå också. Sitter & skummar igenom henne & Piet Bakkers film just nu medan jag är sjuk faktiskt...

Ellen Ofstad kommer ju snart till Boden igen.

Tror det är viktigt med en bra sadel till hästar som har "problem" just för att sadeln faktiskt skyddar ryggen när den sitter optimalt. Det bästa är ju att ta ut sadelutprovaren & be henne ta med sig ett flertal sadlar & testa för att se vilken typ som passar dig & hästen bäst & vilken storlek hon ska ha ..Rekommenderar Anneli Jägare.

Chricko

Älska Piet Bakker, värsta mysgubben! Jag har filmen från vilket citatet kommer från. Den rekommenderar jag starkt till dig. Jag köpte den när jag började för ca sex år sen. Då fanns ingen här uppe som kunde detta. Filmen är väldigt praktiskt utformad och tar upp hur man börjar från allra första början. Jag och en tjej från Bensbyn funderar på att ta upp Karin Stillberg för kurs i långa tyglar. Hon är utbildad tränare för Piet Bakker. Är du intresserad av det så håll utkik på Fejan framöver

Svar: Okej. Får ta å kolla in honom lite noggrannare kanske. Nu har vi ju Camilla iaf, vet inte hur hon är på det iofs men hon är då bra att rida för så jag tänkte testa långa tyglar också.
Stjärnstrålar

Chricko

Jag tror det är en liten del av deras utbildning. Men du får säkert god hjälp att kicka igång:-)