Avslappnad häst

Idag tog jag och Stråla en ridtur och jag bara kände in hur hon reagerade och på exakt vad.
Det var som jag trodde, hon reagerar på att hon tror att jag ska ställa krav vilket blir lite stress för henne som hon hon ger utlopp genom att bli "rädd" eller försöka ge mig allt allt möjligt som jag inte bett om.
Hon blev stel i kroppen och kort i steget också.
Lite dåligt samvete för att jag jag har för höga krav på min underbara häst så tog vi det helt från början idag.
Bara fokusera på att ta det lungt och framförallt slappna av, invänta vad jag vill, om jag alls vill något.
Jag hade tänkt skritt och trav men jag kände att skritt var nog för idag och hon blev ordetligt gäspig som hon alltid blir när hon får tänka till. Hon blev också väldigt fort samma Stråla som egentligen är. Lugn, avslappnad och lyhörd.
Mycket halter och stå stilla, lite öppna i skritt på väldigt låg nivå.
Det blir lite problem när häst vill göra så rätt och matte vill för mycket.
Men nu ska jag försöka påminna mig om att ta det lungt innan jag börjar förvänta mig saker igen. Fokusera på lugn, avslappnad. Återgå helt till det centrerade igen.
Tänka mer 3- 4 åring istället för att tänka att hon faktiskt är vuxen som jag har börjat göra på senaste.
 
2 kommentarer
Dunder&Jag

Gissa om jag känner igen mig... måste oxå tänka att det är en "unghäst" om man ser på "utbildningsstegen" trots jag har en gammal häst!

Linda

Skönt att det finns fler =)