SäkerHäst

http://www.sakerhast.se/oss/
Jag kan verkligen rekommendera denna kurs till alla men speciellt till alla som någon gång varit rädd till häst.
Jag är den första att erkänna att jag kan bli rädd ibland. Inget konstigt alls med att bli rädd emellanåt. Det är 600 kg muskler med flyktinstinkt som vi sitter på. Och det gör ont att ramla av. Så är det bara. 
Men nu har jag verkligen fått en insikt i hur hästarna fungerar och hur väl dom löser situationer då vi som ryttare inte påverkar dom, och hur vi med våra handlingar talar om för hästen hur den ska reagera och ofta får en helt annan reaktion än den vi hade önskat oss.
Väldigt logiskt förstås men kanske inte så enkelt i praktiken då mycket vi gör är omedvetna och ibland instinktiva handlingar.
 
Igår tyckte vi båda naturligtvis att det hela var väldigt spännande och nytt. Det var Strålans 3:e gång i ett ridhus nånsin, ett helt nytt ställe och två hästar i våran grupp som var väldigt i gasen. Det som hon fann mest spännande var att det var publik på läktaren och rantade runt en stund men kom väldigt fort ner igen så jag kunde klättra upp.
Mörkt ridhus fullt i flaggor och blinkande lampor och tösen tycker att publiken är mest spännande.
Den första övningen bestod i att gå och ställa sig över en bom
 
 
Vilket nog var det svåraste Stråla har gjort i hela sitt liiiiv
 
Stå stilla överlag är nog svårt för en rastlös liten skitunge men stå stilla på en bom kunde hon inte alls förstå vitsen med.
Poängen var att bommen skulle röras på och lyftas så småningom.
Senare sa även Ulla-Carin att körhästar brukar ha svårt för denna övning efterom att dom är vana att ha skaklarna på sidorna och inte under sig.
 
Vi fick gå mellan flaggor och blinkande lampor osv osv
 
Om jag hade idats så hade jag kunnat skriva hur mycket som helst om hur hästar fungerar och hur dom kan uppfatta olika ljus och skuggor osv.
Det kursen gick ut på var att vi som ryttare skulle sitta och låta hästen lösa problemen på långa tyglar.
Riktigt roligt var det i alla fall och många enkronor trillade ner i mitt myntfack.
 
Sista övningen sa Ulla-Carin: Nu ska vi ha ett psykologitest för ryttarna och drog fram ett band av ballonger som vi skulle gå över. Jag som hatar när ballonger smäller i allmänhet knep ihop ögonen och höll nog på att kissa på mig första gångerna vi gick över. Där är det ju så jäkla tydligt hur vi som människor kopplar i hop ballonger= obehagliga smällar och eventuellt en häst som hoppar till. Men så tänker inte hästen. Den tänker att det är ett hinder som ska passeras bara. Inga problem.
Ballongerna rör sig, lampor blinkar under, hästen tittar lite, konstaterar att det inte är något som kommer att äta upp den och går på.
 
Idag:
Försnack
 
Idag har vi rattat i trånga utrymmen
 
 
Gått över mer ballonger
 
Tränat på paraplyn
 
Sen hade vi kuddfajt
 
Och så har vi gått genom en vägg av plastband. Det var nog den enda övning som Stråla tyckte var spännande idag, hon var sjukt uttråkad i princip hela tiden.
 
Jag hade nog önskat ännu lite mer stegring på svårigheterna idag. Både jag och Stråla hamnade litegrann i ett mode av: Det här kan vi.
Plus att vi hade en lite tråkigare grupp idag om man nu får tycka det.
 
Många av ekipagen var ridskolehästar och ridskoleelever. Den lilla skimmeln var en ganska rädd, osäker individ som frustade, snorkade och reagerade på det mesta. På den hade dom satt en liten rädd, osäker tjej utan en gnutta bestämdhet i sig.
INGET ont mot tjejjen utan jag retar mig på hur kunde ridläraren matcha dom så fruktansvärt illa?
Det blev väldigt mycket dötid då vi skulle vänta på om dom alls skulle gå framåt liksom så vi vart nog lite väl uttråkade idag.
Men Strålan kunde ialla fall stå still emellanåt =)
 
Älskade gohäst!
 
Jag är mycket nöjd med kursen och som sagt, gå den om du får möjlighet, jag känner mig mycket tryggare faktiskt.
 
 
Tack till Linnea som har agerat hästskötare och fotograf!
3 kommentarer
Johanna

Låter som att det var en spännande kurs, för min del får du gärna skriva om skuggor och ljus!!!

Jag hade nog varit rädd att rida över ballongerna för min häst är så fruktansvärt klumpig!

Linnea

Tack själv för trevligt sällskap!

Lena

Vilken rolig kurs! Spännande med ballonger, det kanske man skulle testa...
Har du varit på nån av föreläsningarna på Hästcentrum i Boden? jag ska dit på Månd. handlar om sjukgymnastik för häst, kom du oxå om du kan!:)