Fuxsto

Jag har förlagt min kamera. Igen. Riktigt trist..
Sablar vad jag har varit social på senaste. Det är också en fördel med att vara allmänt piggare, mer ork till folk man tycker om =)
Igår blev det mys med Ida och galne Edwin igen. Himla rolig unge det där.
Inhandlade ett nytt träns åt Stråla och ett eget bridongbett åt henne. Provade det idag och insåg att tyglarna jag har inte matchade så jag måste köpa nya tyglar också . Mycket viktigt. Hmh.
For ut och körde Leff på kvällen och Mayan och Strålan bakom, det var fullt pådrag i skogen för det var orientering. Kors! Hästarna tyckte det var väldans spännande.
 
Idag fick jag besök av min fina vän Katrin som jag inte träffat sen i maj. Det var roligt. Även Ebba blev väldigt glad och vägrade lämna hennes sida. Grynet. Hon till och med följde oss in i hagen och det gör hon aldrig annars.
 
Ridtur på bästaste Stråla i skogen, mycket trav och en del galopp så vi blev rätt trötta båda två.
Körtur med Leffe, Mayan, Skorpan och Holly fick pula på efter.
Jag är glad att Holly är så liten som hon är, annars hade hon varit sjukt jobbig. Hon är rätt jobbig ändå när hon sliter och drar ner i diket för att äta eller flänger runt och inte riktigt vet vart hon ska, blir rädd för något vansinnigt farligt och hoppar in i en. Det är liksom ingen ordning. Tur hon är så söt.
Jag är då väldigt tacksam över min Skorpan kan jag ju säja. Jag kanske inte riktigt har uppskattat hur välartad hon ändå är.
 
En tanke slog mig här om dan. Varför skaffar jag bara ston när jag egentligen inte vill ha ston? Stråla kunde jag ju inte välja iofs. Men resten. Ston är lite speciella så är det bara. Antagligen så vill jag ha det så också. Innerst inne. Men nog hade det varit enklare med en bunt valacker alltid.
 
Läste även något intressant om detta med att fuxston ska vara än värre än ston överlag. Det har man ju fått höra några gånger, speciellt om Mayan men även om Stråla. "Ja hon är ju ett fuxsto också", när det har varit tjorv i huvet på dom.
Men det är tydligen så att det kan stämma rent genetiskt, även om det inte är bevisat ännu så är det samma gener som styr färg och temperament.
Och jag har 3 fuxston...
Ja jisses
Man ska inte göra det lätt för sig.
 
Fuxtant
 
0 kommentarer